Scena I - Schody, łączące ulice o różnym poziomie. Z boku drzwi - wejście do lokalu. Włochy, 1946 r. Scena II - Pokój. Łóżko z chorym Sucharskim. Włochy, 1946 r. Scena III - Sala kasyna oficerskiego. Scena IV - Westerplatte 1939 r. W okolicy wartowni nr 2. Bohaterów oświetla pojawiające się i znikające światło latarni morskiej. Scena V - Westerplatte 1939 r. Bunkier przy koszarach, pierwsze niemieckie ataki. Scena VI - w tym samym bunkrze, co w scenie V, tylko po pierwszym dniu ataków niemieckich. Scena VII - Pokój. Nieład i dużo kurzu. Wciąż w Składnicy Tranzytowej na Westerplatte. Scena VIII - Dekoracja ta sama [co w Scenie VII]. Piąty dzień ostrzału. Scena IX - Dekoracja ta sama [co w Scenie VII]. W trakcie: Scenę zalewa rosnąca czerwień pożaru. Scena X - Wartownia nr 1. Scena XI - Bunkier dowodzenia. Kapitulacja. Scena XII - Otwarta przestrzeń. Ławka. Kapitulacja. Scena XIII - Pokój jak w scenie II. Włochy, 1946 r. Scena XIV - Ulica jak w scenie I tylko […] z odsłoniętym wnętrzem kawiarni, pełnej gości.
ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY
Telefon, przez który nieustannie płyną meldunki podczas ostrzału Westerplatte. Radio w scenie VI - Sucharski i Dąbrowski słuchają, co mówi się o trwającym ataku na Westerplatte. Szyfry i wszystkie inne ważne dokumenty, które mają zostać spalone na rozkaz Sucharskiego.
ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE
Dzwony w scenie VIII oraz dźwięki ostrzałów w scenach V-X.
JĘZYK
OGÓLNIE
Proza.
CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA
Język zrozumiały, choć zdarzają się archaizmy. Przegadane. Przydługie. Patos. W scenie XII fragmenty w języku niemieckim.
Czy można dowodzić ludźmi nie okłamując ich? Mjr Sucharski jest dowódcą, który wyznaje jedynie równościowy model współpracy, nawet, a może zwłaszcza, w wojsku. Wskazuje też na konieczność zachowania szczerości, bez łudzenia kogokolwiek bajkami o pomocy i przeżyciu. Dowodzenie jest dla niego nie tyle sprawowaniem władzy, co rodzajem ojcowskiej, rodzinnej opieki. Sucharski to mądry i uczciwy dowódca i żołnierz, bez szlacheckiego zadęcia. Życie jest dla niego ważniejsze od bohaterstwa.
Kontrowersyjna sprawa obrony Westerplatte i załamania majora Sucharskiego.
O nieprzystosowaniu i zbędności bohaterów, którzy przeżyli - lepsi są martwi bohaterowie, bo żywymi trzeba się zaopiekować.
M.J.
Kto rzeczywiście był bohaterem Westerplatte?
W 2013 powstał na ten temat film pt. Tajemnica Westerplatte, zdaje się, że też przydługi.
E.O.
Dramat o żołnierskim życiu w okopach i w świecie po bitwach. Można szukać inspiracji w historiach żołnierzy walczących np. w Iraku.
K.W.
PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE
Obsada jest w całości męska, poza kobiecym głosem telefonistki, która wypowiada jedno nieistotne zdanie.
M.J.
Idąc za tytułem - paplanina, która jest.
Czy zdajesz sobie jednak z tego sprawę, że jesień? Pora, kiedy kończy się, co się zaczęło, ale nic nie zaczyna od początku.
E.O.
Same męskie postacie.
K.W.
PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE
Akcja dramatu dzieje się w 1946 r. i w roku 1939, co w samym tekście nie jest wystarczająco jasno zarysowane, dlatego trzeba zwrócić na to uwagę przy inscenizacji.
Wszystkie sceny odbywające się podczas ataku na Westerplatte to sceny pełne wybuchów, zniszczeń i śmierci.
M.J.
Nie widzę powodu wystawiania tego dramatu współcześnie.
E.O.
Brak uwag.
K.W.
UWAGI DODATKOWE
Dramat nie porusza tematu wcześniejszej kapitulacji i tymczasowego przejęcia władzy przez Dąbrowskiego, o którym wspominają współczesne źródła historyczne.
Jest to historia oparta na faktach, ale też na spekulacjach.
Trudno się czyta, bo egzemplarz sprawia wrażenie niezredagowanego - zawiera drobne błędy i niedopowiedzenia.
Temat jest w sumie bardzo ciekawy, ale tekst raczej nie nadaje się do wystawienia.
M.J.
Brak.
E.O.
Historia ma w sobie sporo patosu.
K.W.
INFORMACJE PRAKTYCZNE
DATA POWSTANIA
brak informacji
WYDANIE
brak
DOSTĘPNOŚĆ
maszynopis w bibliotece Stowarzyszenia Autorów ZAiKS