Zapomniane autorki i ich dramaty leżące nietknięte na bibliotecznych półkach od dziesiątek lat. Taką sytuację zastałyśmy podczas pracy badawczej, którą prowadziłyśmy w ramach projektu “dziwy polskie” w 2015 roku.
Córy warszawskie są artystycznym rozwinięciem tych badań. TERAZ POLIŻ bierze na warsztat teksty napisane przez polskie dramatopisarki przełomu XIX i XX w. i daje im nowe życie. Wpuszcza je w teatralny krwioobieg. córy warszawskie #dziwystołeczne to całoroczny cykl wydarzeń, zrealizowany w 2017 roku, do których kluczem były teksty polskich dramatopisarek przełomu XIX i XX wieku. W pięciu nowych słuchowiskach wybrzmiały teksty dramatów: Ireny Krzywickiej, Amelii Hertzówny, Magdaleny Samozwaniec, Ewy Szelburg-Zarembiny i Anny Świrszczyńskiej. Premierze każdego z nich towarzyszyły wykłady badaczek z zespołu HyPaTia: dr hab. Agaty Chałupnik, prof. Krystyny Duniec, dr hab. Jagody Hernik Spalińskiej, Idy Ślęzak (gościnnie) i Marty Jalowskiej (TERAZ POLIŻ). Z poznańskich na warszawskie deski teatralne przeniosłyśmy spektakl “Kto się boi Sybilli Thompson?” na podstawie tekstu “Kochanek Sybilli Thompson” Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej. Zrealizowałyśmy serię warsztatów Klubu Świadomego Widza, przybliżających uczestniczkom kolektywną metodę pracy, jaką stosuje TERAZ POLIŻ, oraz przekrój polskiej sztuki offowej. Wszystkie wydarzenia odbyły się w wówczas nowo otwartej siedzibie warszawskiego Domu Kultury KADR. Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa. |
TERAZ POLIŻ
|