Wirtualne archiwum |
Swoje 16. urodziny świętujemy premierą wirtualnego archiwum czyli pokaźnym i zróżnicowanym zasobem działalności artystycznej, badawczej, społecznej, organizacyjnej i produkcyjnej. Archiwum, i to w 2. wersjach językowych, polskiej i angielskiej, opracowane przez badaczki i kuratorki Annę Majewską i Marcelinę Obarską, powstające we współpracy z Janem Diehlem-Michałowskim z deal design studio, to wspaniały prezent!
- Milion razy, kiedy próbowałam coś znaleźć w moim domu, napotykałam kolejne teczki ze starymi notatkami, programami czy skrawkami rzeczy, które są częścią historii mojej i TERAZ POLIŻ - opowiada Marta Jalowska. Pamiętam, że pierwszy raz o naszym archiwum pomyślałam kiedy kolektyw zbliżał się do 10. urodzin - wtedy założyłam teczkę z napisem Archiwum TP i nawet myślałam, że może zrobimy z tego kiedyś wystawę. Tego typu kompleksowe repozytorium pracy twórczej chroni dłuższą perspektywę myślenia o sztuce, podkreślając jej procesualny, a nie punktowy charakter. Pozwala też na głębsze zrozumienie twórczości TERAZ POLIŻ, kontekstu historycznego, społecznego i kulturowego, w którym powstały projekty. Co szczególnie cenne - archiwum daje możliwość wglądu nie tylko do efektu, ale też do procesu - na stronie pojawią się wywiady, nagrania wideo i audio, zdjęcia, wnioski czyli robocza dokumentacja.
Struktura archiwum - jak będzie wyglądało i co w nim znajdziemy?
Głównym założeniem powstającego archiwum jest jego podział na 2 ścieżki. Jedna - nazwana indeksem jest bardziej tradycyjna, druga - niestandardowa o nazwie fragmenty umożliwia swobodniejsze obcowanie z zasobem. Fragmentów jest 17 i każdy z nich odnosi się do innego obszaru problemowego lub tematycznego, wymienić można m.in. queer, kolektywność, feministyczną genealogię i edukację czy odzyskiwanie kobiecej przyjemności. Co więcej każdy z fragmentów opatrzony jest miniesejem autorstwa Anny Majewskiej i Marceliny Obarskiej, które są specjalistkami w zakresie tworzenia archiwów.
W archiwum znajdzie się kilkadziesiąt projektów w tym spektakle, wystawy, akcje z przestrzeni publicznej, instalacje i czytania performatywne, warsztaty, słuchowiska, teledyski, utwory muzyczne, scenariusze, teksty. Część spektakli będzie można obejrzeć w całości. Nie zabraknie też zabawnych elementów jak np. próby ubiegania się o wsparcie gwiazd zza granicy. Jest m.in. korespondencja z Beyoncé - nawet jeśli ktoś nie jest zainteresowany teatrem, to chociażby z tego powodu warto odwiedzić stronę. Łączna waga materiałów to 1TB, co pokazuje skalę zasobu.
Backstage, wyzwania przy pracy nad tak dużym zbiorem
Praca nad archiwum to wyzwanie w postaci uporządkowania i ustrukturyzowania tego wielkiego zasobu, którym dysponuje TERAZ POLIŻ, ale też zapoznania się z każdą umową i wnioskiem. Dużo czasu w tym procesie poświęcamy pracy administracyjnej - sprawdzamy umowy i to jakie materiały możemy wykorzystać, na jakie potrzebujemy zgody, do jakich nie mamy praw autorskich. Backstagowych dokumentów związanych z prowadzeniem stowarzyszenia, organizacją i produkcją jest dużo więcej niż zasobów artystycznych.
- Przeszukując archiwum TERAZ POLIŻ, znalazłyśmy setki umów, listów intencyjnych, listów do sponsorów, porozumień partnerskich, wniosków o dofinansowanie, faktur, kosztorysów, sprawozdań finansowych, harmonogramów i list zadań. Dokumenty te wypełniały większą część teczek i notatników oraz zajmowały około 70% pamięci dysków – zdecydowanie więcej niż materiały z procesów twórczych. Uderzyło nas, jak wiele śladów pozostawia po sobie praca, która zajmuje tak mało miejsca w historycznych narracjach o teatrze. Archiwa często prezentują dzieła sztuki lub ich dokumentację, a czasem również materiały z artystycznego procesu ich tworzenia, jednak rzadko kierują uwagę na pozostałości po pracy organizacyjnej. A razem z fakturami i kosztorysami niewidoczne stają się osoby wykonujące tę pracę.
Anna Majewska, badaczka i kuratorka
- Moje szczególne zainteresowanie wzbudziła umowa na rezygnację z użytkowania postaci w związku z odejściem jednej z członkiń kolektywu - spodobało mi się, że to zostało poświadczone umową. Nie była to kwestia dogadania się słownego tylko spisania kontraktu. To jest ciekawe w dwóch kontekstach, tym związanym z pracą kolektywną i trudnościami jakie się z tym wiążą. Jeśli nagle jedna osoba chce z czegoś zrezygnować albo zabrać swój wkład, do czego ma prawo, to nagle kontynuacja życia projektu mocno się komplikuje. Ale też w kontekście teoretyczno-teatrologicznym, ciekawe jest to, czy można umową zakończyć życie postaci i do kogo należy postać. Bardzo się cieszę, że coś takiego jest w archiwum, bo otwiera to różne konteksty problemowe związane z kulisami tej pracy i ze stosunkiem do praktyk teatralnych czy szerzej performatywnych.
Marcelina Obarska, badaczka i kuratorka
***
Premiera wirtualnego archiwum grupy artystycznej TERAZ POLIŻ oraz urodziny (sweet sixteen party) odbędą się 19.12 o godz. 18.00 w Turnusie na Wolskiej w Warszawie. W programie panel dyskusyjny na temat powstawania archiwum z Martą Jalowską, Dorotą Glac, Anna Majewską, Marceliną Obarską prowadzony przez Monikę Kwaśniewską i Agatę Skrzypek oraz feministyczne gry i zabawy z Moniką Jarosińską. A to wszystko przy dźwiękach feministycznych playlist stworzonych przez członkinie stowarzyszenia i współpracujące artystki.
Archiwum dostępne będzie od 19.12 pod adresem: www.archiwum.terazpoliz.com.pl
MEDIA O ARCHIWUM
Wirtualne archiwum feministycznej Grupy Artystycznej TERAZ POLIŻ - tak kolektyw świętuje swoje 16. urodziny, Wyborcza.pl
„Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU”
- Milion razy, kiedy próbowałam coś znaleźć w moim domu, napotykałam kolejne teczki ze starymi notatkami, programami czy skrawkami rzeczy, które są częścią historii mojej i TERAZ POLIŻ - opowiada Marta Jalowska. Pamiętam, że pierwszy raz o naszym archiwum pomyślałam kiedy kolektyw zbliżał się do 10. urodzin - wtedy założyłam teczkę z napisem Archiwum TP i nawet myślałam, że może zrobimy z tego kiedyś wystawę. Tego typu kompleksowe repozytorium pracy twórczej chroni dłuższą perspektywę myślenia o sztuce, podkreślając jej procesualny, a nie punktowy charakter. Pozwala też na głębsze zrozumienie twórczości TERAZ POLIŻ, kontekstu historycznego, społecznego i kulturowego, w którym powstały projekty. Co szczególnie cenne - archiwum daje możliwość wglądu nie tylko do efektu, ale też do procesu - na stronie pojawią się wywiady, nagrania wideo i audio, zdjęcia, wnioski czyli robocza dokumentacja.
Struktura archiwum - jak będzie wyglądało i co w nim znajdziemy?
Głównym założeniem powstającego archiwum jest jego podział na 2 ścieżki. Jedna - nazwana indeksem jest bardziej tradycyjna, druga - niestandardowa o nazwie fragmenty umożliwia swobodniejsze obcowanie z zasobem. Fragmentów jest 17 i każdy z nich odnosi się do innego obszaru problemowego lub tematycznego, wymienić można m.in. queer, kolektywność, feministyczną genealogię i edukację czy odzyskiwanie kobiecej przyjemności. Co więcej każdy z fragmentów opatrzony jest miniesejem autorstwa Anny Majewskiej i Marceliny Obarskiej, które są specjalistkami w zakresie tworzenia archiwów.
W archiwum znajdzie się kilkadziesiąt projektów w tym spektakle, wystawy, akcje z przestrzeni publicznej, instalacje i czytania performatywne, warsztaty, słuchowiska, teledyski, utwory muzyczne, scenariusze, teksty. Część spektakli będzie można obejrzeć w całości. Nie zabraknie też zabawnych elementów jak np. próby ubiegania się o wsparcie gwiazd zza granicy. Jest m.in. korespondencja z Beyoncé - nawet jeśli ktoś nie jest zainteresowany teatrem, to chociażby z tego powodu warto odwiedzić stronę. Łączna waga materiałów to 1TB, co pokazuje skalę zasobu.
Backstage, wyzwania przy pracy nad tak dużym zbiorem
Praca nad archiwum to wyzwanie w postaci uporządkowania i ustrukturyzowania tego wielkiego zasobu, którym dysponuje TERAZ POLIŻ, ale też zapoznania się z każdą umową i wnioskiem. Dużo czasu w tym procesie poświęcamy pracy administracyjnej - sprawdzamy umowy i to jakie materiały możemy wykorzystać, na jakie potrzebujemy zgody, do jakich nie mamy praw autorskich. Backstagowych dokumentów związanych z prowadzeniem stowarzyszenia, organizacją i produkcją jest dużo więcej niż zasobów artystycznych.
- Przeszukując archiwum TERAZ POLIŻ, znalazłyśmy setki umów, listów intencyjnych, listów do sponsorów, porozumień partnerskich, wniosków o dofinansowanie, faktur, kosztorysów, sprawozdań finansowych, harmonogramów i list zadań. Dokumenty te wypełniały większą część teczek i notatników oraz zajmowały około 70% pamięci dysków – zdecydowanie więcej niż materiały z procesów twórczych. Uderzyło nas, jak wiele śladów pozostawia po sobie praca, która zajmuje tak mało miejsca w historycznych narracjach o teatrze. Archiwa często prezentują dzieła sztuki lub ich dokumentację, a czasem również materiały z artystycznego procesu ich tworzenia, jednak rzadko kierują uwagę na pozostałości po pracy organizacyjnej. A razem z fakturami i kosztorysami niewidoczne stają się osoby wykonujące tę pracę.
Anna Majewska, badaczka i kuratorka
- Moje szczególne zainteresowanie wzbudziła umowa na rezygnację z użytkowania postaci w związku z odejściem jednej z członkiń kolektywu - spodobało mi się, że to zostało poświadczone umową. Nie była to kwestia dogadania się słownego tylko spisania kontraktu. To jest ciekawe w dwóch kontekstach, tym związanym z pracą kolektywną i trudnościami jakie się z tym wiążą. Jeśli nagle jedna osoba chce z czegoś zrezygnować albo zabrać swój wkład, do czego ma prawo, to nagle kontynuacja życia projektu mocno się komplikuje. Ale też w kontekście teoretyczno-teatrologicznym, ciekawe jest to, czy można umową zakończyć życie postaci i do kogo należy postać. Bardzo się cieszę, że coś takiego jest w archiwum, bo otwiera to różne konteksty problemowe związane z kulisami tej pracy i ze stosunkiem do praktyk teatralnych czy szerzej performatywnych.
Marcelina Obarska, badaczka i kuratorka
***
Premiera wirtualnego archiwum grupy artystycznej TERAZ POLIŻ oraz urodziny (sweet sixteen party) odbędą się 19.12 o godz. 18.00 w Turnusie na Wolskiej w Warszawie. W programie panel dyskusyjny na temat powstawania archiwum z Martą Jalowską, Dorotą Glac, Anna Majewską, Marceliną Obarską prowadzony przez Monikę Kwaśniewską i Agatę Skrzypek oraz feministyczne gry i zabawy z Moniką Jarosińską. A to wszystko przy dźwiękach feministycznych playlist stworzonych przez członkinie stowarzyszenia i współpracujące artystki.
Archiwum dostępne będzie od 19.12 pod adresem: www.archiwum.terazpoliz.com.pl
MEDIA O ARCHIWUM
Wirtualne archiwum feministycznej Grupy Artystycznej TERAZ POLIŻ - tak kolektyw świętuje swoje 16. urodziny, Wyborcza.pl
„Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU”