TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

ANNA ZAHORSKA
W PIEKLE ZIEMI

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​16:
(uwaga autorki: Ilość dzieci bolszewickich, tańczących balet, można powiększyć)

KOBIECYCH

1:
Czarownica Bolszewja - ubrana na czerwono, śmieje się często chrapliwie i nieprzyjemnie; prześwietna przyjaciółka piekła

MĘSKICH

3:
Stanisław Czajka - drużynowy i wychowawca bursy
Krasnoludek
Djabeł Lejba - ucharakteryzowany na Trockiego, sługa Bolszewji

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

7 dzieci:
Jerzyk - harcerz mieszkający w bursie
Kazio - harcerz mieszkający w bursie
Janek - harcerz niemieszkający w bursie
Józio - ośmioletni wychowaniec bursy
Wania - dziecko bolszewickie
Sasza - dziecko bolszewickie
Pasza - dziecko bolszewickie

5 statystów:
3 innych chłopców bolszewickich biorących udział w tańcu w Odsłonie II
Anioł - osłania Stanisława przed Djabłem w Odsłonie II
Anioł Stróż - czuwa w kącie bursy nad uczącymi się harcerzami w Odsłonie III
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Odsłona I, 7 scen
Odsłona II, 5 scen
Odsłona III, 1 żywy obraz
 

MIEJSCA AKCJI

Koncepcja autorki: Scena dzieli się na dwie połowy: pokój w bursie po prawej stronie i pałac Bolszewji - po lewej. Dekoracje uproszczone - za tło służy zasłona. Połowę sceny, na której się nie gra, zaciąga się zasłoną.

Odsłona I - pokój w bursie na polskich kresach.
Odsłona II - pałac Bolszewji (Tło czerwone wyklejane złotym papierem, albo zwyczajna zasłona.).
Odsłona III - pokój w bursie.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Kolor czerwony to kolor bolszewicki. Bolszewickie dzieci ubrane są na czerwono.
W pałacu Bolszewji panuje dostatek: mnóstwo jedzenia, gry, zegarki, słodycze, alkohol - elementy te symbolizują nadmiar, przesyt i znudzenie.
Miotły - Kazio i Jerzyk sprzątają bursę przy pomocy mioteł w Odsłonie I, Krasnoludek siada okrakiem na jednej z nich utrudniając im pracę. Złapany na gorącym uczynku musi im pomóc. Później Bolszewja i Djabeł jadą na miotłach, jak na koniach.
Józio ma pełne kieszenie różnych przyborów i śmieci, na których Stanisław przeprowadza lekcję porządku w Odsłonie I.
Djabeł ma ogon, którym robi wiatr w Odsłonie I.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Chłopcy bolszewiccy śpiewają i tańczą.
Chłopcy polscy śpiewają Ojcze z niebios, Boże Panie!  lub inną pieśń religijną w Odsłonie II.
Gdy Djabeł próbuje napaść na Stanisława, którego broni Anioł - Rozbrzmiewa muzyka lub cichy chór.  (Odsłona II).
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza + rymowana piosenka śpiewana przez bolszewickich chłopców.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Język jest staroświecki, ale zrozumiały w pełni. Przeważają żywe dialogi.
Elementy komiczne: młodzieżowe i harcerskie zwroty w rozmowach chłopców; baśniowe frazy u Bolszewji, Djabła i Krasnoludka; moralizatorsko-patriotyczna stylistyka u Stanisława. 
Dość zabawne są również „nauczycielskie” konstrukcje zdań: pouczenia, morały, dobre rady.
 

KONWENCJA

sztuka edukacyjna dla młodzieży / tragedia / komedia / moralitet / bajka patriotyczno-religijna / wg autorki: komedyjka
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

anioły / bolszewicy / bolszewizm / Bóg / chrześcijaństwo / dobro / dobro i zło / harcerstwo / kara / komunizm / Kresy / Maryja Królowa Polski / Matka Boska / miłość do ojczyzny / młodzież / niewinność / odwaga / ojczyzna / patriotyzm / pochwała pracy / Polska / Polska jako naród chrześcijański / poświęcenie / przyjaźń na śmierć i życie / sprawiedliwość / szacunek / wiara katolicka / Wschód Europy / wychowanie / zło

TROPY INTERPRETACYJNE

Współczesne chrześcijaństwo polskie.

Martyrologia.

Negacja komunizmu.

Ciekawa, superinfantylna personifikacja pojęć politycznych i symboli religijnych.
M.J.

Dobro zwycięża zło, wiara w Boga chroni przed bolszewikami, praca chroni przed nudą, a poświęcenie dla innych więcej jest warte niż smakołyki i bogactwa.
Płynie z tego morał: Dzieci, bądźcie grzeczne, nie jedźcie do Rosji i odmawiajcie zawsze pacierz.
I jeszcze: Polska to Kraj Królowej Korony Polskiej, Matki Chrystusa Pana.
U.K.

Sztuka o zabarwieniu politycznym.
Karykaturalna forma.
Literatura patriotyczna, przesadnie akcentująca określone poglądy polityczne.
Literatura katolicka.
Występy kabaretowe.
Mit Orfeusza.
A.K.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Dużo dzieci w obsadzie.
​Czarownica, anioł i diabeł.

Nie wiem, czy w ogóle da się z tego wyciągnąć coś ponad nieprzyjemny dydaktyzm.
M.J.

Moralizatorstwo.
​Czarno-białe widzenie świata, a więc i postaci.
U.K.

Postaci czarno-białe, papierowe, ale ma to swój urok - zarysowane grubą kreską.
A.K.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Odróżnienie Pałacu Bolszewji od kraju Matki Boskiej Maryi Królowej Polski.

Wystawienie tego dramatu jest balansowaniem na granicy kiczu i tandety.
M.J.

Brak uwag.
U.K.

Brak uwag.
A.K.
 

UWAGI DODATKOWE

Brak uwag.
M.J.

Śmieszne to i wzniosłe jednocześnie.

DJABEŁ: […] Przeklęta niewinność, obrzydliwa dobroć! […] Dalej, polskie szczeniaki! Uczyli was i łoili wam skórę belfer pruski, ruski i austryjacki - a nic z was nie zrobili! Teraz my was potresujemy! Będzie Września na bolszewicką manierę. Marsz!
U.K.

Potraktowane dosłownie - nie do zniesienia. Potraktowane z przymrużeniem oka daje duże możliwości aktorskie i adaptacyjne.

Bardzo trafny, karykaturalny obraz pewnego kręgu społeczeństwa.

Przypomina specyficzny moralitet z elementem psychomachii - o duszę bohaterów walczy tu drużynowy (dobro) z Bolszewją (zło).
A.K.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1933 (wydanie)

WYDANIE

Zahorska Anna, W piekle ziemi: komedyjka w dwóch aktach, Inspektorat XX. Salezjanów (Salezjańska Szkoła Graficzna), Warszawa, 1933

DOSTĘPNOŚĆ

Biblioteka Narodowa, cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

PRAPREMIERA

brak informacji

INNE WAŻNE REALIZACJE

brak informacji

CIEKAWOSTKI

Wydane anonimowo jako tom 19 w ramach serii Bibljoteka teatralna dla młodzieży męskiej  (uwaga na wewnętrznej stronie okładki: Tylko nabycie 5 egzemplarzy uprawnia do odegrania sztuczki na scenie).
 

LINKI

tekst sztuki dostępny na stronie cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona
http://polona.pl/item/11597806/0/
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA