TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • OPEN CALL IDOLKI 2022
  • SPEKTAKLE
  • BILETY/TICKETS
  • #100lat
  • #dziwystołeczne
  • DZIWY POLSKIE
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • HOME
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • OPEN CALL IDOLKI 2022
  • SPEKTAKLE
  • BILETY/TICKETS
  • #100lat
  • #dziwystołeczne
  • DZIWY POLSKIE
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • HOME
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
TERAZ POLIŻ
Obraz

KRYSTYNA GRZYBOWSKA
SZAŁAS

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​2

KOBIECYCH

1:
Ona - po trzydziestce, magister chemii, pracująca jako kierowniczka stołówki przyzakładowej, żona skazańca.

MĘSKICH

1:
On - po trzydziestce, dziennikarz zaangażowany politycznie.

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

0 
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Akty I-III, bez podziału na sceny.
 

MIEJSCA AKCJI

Rzecz dzieje się w Tatrach, w dolinie Roztoki pod Wołoszynem, w kolibie skalnej, do której kiedyś przybudowano szałas.
Akt I - w szałasie, w trakcie zawiei śnieżnej, pod wieczór.
Akt II - w ciemności, w szałasie zasypanym lawiną, właściwie pod śniegiem, prawdopodobnie noc.
Akt III - na zewnątrz, po tym jak topniejący śnieg z lawiny się osunął, oswobadzając uwięzionych, dzień; pod koniec znów zawieja śnieżna.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Ona i On - oboje w skafandrach narciarskich, oboje w akcie I mają narty, które wbijają na sztorc przed szałasem.
Papierosy - On je pali, mówi o tym, Ona ratuje je pod koniec aktu I, dzięki czemu on znów może palić w akcie II.
Zapałki - Ona początkowo nie przyznaje się, że je ma, potem jednak je wyciąga, dzięki czemu On rozpala ognisko.
W akcie II - światło zapałek i papierosów jest jedynym oświetleniem zasypanych lawiną ludzi.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Brak.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Język jest współcześnie zrozumiały.
Zawiera trochę anachronizmów i momentami jest egzaltowany.
​Przeważają jednak żywe dialogi.
 

KONWENCJA

dramat psychologiczny / dramat polityczny / dramat rozliczeniowy / melodramat
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

II wojna światowa / ​Armia Krajowa / egoizm / empatia / honor / lawina / litość / miłość / odwilż gomółkowska / patriota / przyjaźń / romans / socjalizm / sprawiedliwość / stalinizm / szczęście budowane nieszczęściem / tajemnice wojenne / Tatry / układ / ustrój / walka klas / więźniowie polityczni / wspomnienia / wrogowie polityczni / zależność / zasady / zbrodnia / zdrada / zemsta / zwidy

TROPY INTERPRETACYJNE

Rzecz dzieje się tuż po wojnie, między kochankami, którzy wywodzą się z dwóch bardzo odległych od siebie środowisk społecznych, prawicowego i lewicowego, co jest główną barykadą na drodze do wspólnego szczęścia. Wtedy były zupełnie inne konsekwencje i możliwości oczywiście, ale ciekawe czy we współczesnej Polsce, przy takich napięciach społecznych, sytuacja mogłaby mieć miejsce? Nasi bohaterowie, nie rozmawiają ze sobą dużo o poglądach politycznych, w ich sytuacji chodzi raczej o zaszczucie niewinnego albo nie aż tak winnego, człowieka, o niepotrzebne zniszczenie życia ludzkiego, o niepotrzebną brutalność, którą produkuje społeczna niesprawiedliwość i poczucie społecznego wykluczenia. Rozmawiają dużo o empatii, miłości, o równości, którą przyniósł socjalizm i o tym dlaczego tyle ludzi dało się oszukać.
D.G.

Rozliczenia przeszłości, lustracja, uwikłanie w rozgrywki polityczne - to wszystko się tu pojawia w odniesieniu do wojny, lat 40. i wczesnych lat 50.

Klasyczny przykład namiętnego romansu w sytuacji ekstremalnej, budowania sobie złudnego, wyidealizowanego wizerunku osoby „pokochanej od pierwszego wejrzenia”. Romans co prawda zdarzył się 5 lat wcześniej, a teraz zostaje przeanalizowany na wszystkie strony (przyczyny, skutki, wspomnienia, oczekiwania itp.).

Trochę też o koniecznej niesprawiedliwości i krzywdzie w ramach budowania „raju na ziemi”.
U.K.

Historia przypomina polski dokument z 2012r. pt. Miłość bez ustawki  o związku fanki Ruchu Chorzów z recydywistą, kibicem Śląska Wrocław.

Odrobinę spoetyzowana historia z „mięsem” i brutalną rzeczywistością w tle.
E.O.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Ciekawe dialogi, inteligentne postaci.
D.G.

Właściwie jest to pewnego rodzaju pojedynek na słowa, rozpięty pomiędzy pożądaniem, a uwikłaniem politycznym (może klasowym?).
Postaci są budowane przez tajemnice przedwojenne, wojenne i powojenne, poglądy polityczno-historyczne i lęk przed śmiercią - a nie przez wyraźną charakterystykę.
U.K.

Postaci ciekawe, realistyczne, niebanalne. Czasem tylko zbyt mocno się emocjonują.
E.O.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Dramat brzmi dosyć współcześnie, bardzo ciekawie poprowadzone wątki, dobrze utrzymana energia, zaskakujące zakończenie.
D.G.

Śnieżyca, lawina i odwilż - z jednej strony ekstremalne zjawiska wpływające na akcję, z drugiej - symboliczne znaki czasu.
Ciemność - bardzo istotna już w akcie I, przewalczona jakoś rozpalonym przez Niego ogniskiem, w akcie II jest wszechobecna i właściwie niczego nie widać.
Poza siłami natury właściwie nie ma żadnej akcji oprócz rozmowy, w której ujawniane są kolejne tajemnice z przeszłości, wyznawana jest miłość, podejmowane są decyzje realne i nierealne.
Finał, rozegrany ramowo w stosunku do początku sztuki, może sugerować, że były to po prostu Jej omamy i zmaganie się z własnymi wyobrażeniami.
U.K.

Ciemno. Para uwięziona pod lawiną. Słychać skrzypienie lodu.
Jest miejsce na mocno współczesną aranżację muzyczną oraz duży potencjał na choć częściowe odrealnienie sytuacji.

ONA Znowu się pogubimy w zawiei. Co za śnieżyca! Wydaje mi się, że to był sen, nie zdążyłam ci nawet powiedzieć mego imienia. Gdzie ty jesteś? W której stronie? Może tu? Czy tu? Co to ma znaczyć?
E.O.
 

UWAGI DODATKOWE

Ciekawa perspektywa komunistycznych prześladowań, pokazująca uczciwych ludzi też i po „tamtej stronie”, trochę rozpychająca perspektywę czasów w powojennej Polsce. Interesujący dramat.
D.G.

Być może to się bardziej nadaje na słuchowisko, niż na przedstawienie.
Za dużo słów, za dużo egzaltacji.
U.K.

Brak.
E.O.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

luty 1956

WYDANIE

Grzybowska Nora, Szałas, w: Dialog, 1957, nr 12, s. 25-45, ISSN 0012-2041

DOSTĘPNOŚĆ

w bibliotekach

PRAPREMIERA

​brak informacji

INNE WAŻNE REALIZACJE

brak informacji

CIEKAWOSTKI

brak
 

LINKI

tekst sztuki dostępny na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/10453/grzybowska-szalas-12-1957.pdf
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA