TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

EWA POHOSKA
SCHYŁEK AMONITÓW

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​9
+ nieokreślona liczba statystów

KOBIECYCH

3:
Epifamia Honduras - żona Ryszarda
Bogda - ciotka, niejasne czyja; być może zamężna
Natana - panna z prowincji

MĘSKICH

6:
Ryszard Tarlatan - wódz partii socjal-radykalnej, redaktor tygodnika Naród i Wolność
Ogru Waligóra - szef partii radykal-socjalnej, redaktor tygodnika Wolność w Narodzie
Utan - szef partii Tarlatana
Gutan - zastępca szefa partii Tarlatana
Koktoto - podkomendny Tarlatana
Dunoderad - być może morganatyczny mąż Bogdy

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

0
+ nieokreślona liczba działaczy, podkomendnych, przypadkowych
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Sceny I-VI. Brak podziału na akty.
 

MIEJSCA AKCJI

Scena I - Scena przedstawia „lokal”: na lewo drzwi wejściowe, na prawo zakurzone pianino, za nim półprzymknięte okno z widokiem na podwórko, w głębi łóżko, ponad - konterfekt Kilińskiego i Matki Boskiej, pośrodku stół, na nim dwie karbidówki i spiętrzona prasa wszystkich odcieni (zielona, żółta, różowa, czarna) oraz afisz odbity złotymi czcionkami drukarni królewskiej.

Scena II - Scena przedstawia pokój Tarlatana oraz pokój Epifamii (wspólny). Na lewo duża szafa, na szafie dzieło sztuki futurystycznej (kubik sprężynowy), w głębi pośrodku tapczan, nad nim obraz, po prawej w głębi rower, po lewej toaletka, poza tym okno, paczki gdzie się da.

Scena III - Scena przedstawia klatkę schodową poniżej mieszkania Tarlatana, u dołu na prawo drzwi wyjściowe z lampką, wyżej ku lewej pierwsza kondygnacja schodów, okno, ku prawej - druga kondygnacja, drzwi - w głębi Tarlatana, na prawo inne. Schody bez chodnika, poręcz szeroka - nadaje się do zjeżdżania.

Scena IV - Scena przedstawia lokal, ten sam, co w scenie pierwszej.

Scena V - Scena przedstawia pokój Tarlatana jak w scenie II. Zamiast paczek - niejaki bałagan ogólny. Okno niedomknięte, na drzwiach klatka po kanarku i koc.

Scena VI - Scena przedstawia schody jak w scenie czwartej.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Brak.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Brak.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza. Fragmenty wierszem.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Zrozumiały, charakterystyczny, stylizowany, ale trudny do czytania.
​Kilka archaizmów.
 

KONWENCJA

dramat symboliczny / satyra / groteska / dramat polityczny
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

bohater / cenzura / dziewica / dziewictwo / ideologia / konspiracja / lud / manipulacja / marność / moralność / naród / opozycja / Polska / poszukiwanie prawdy / polityka / prawda / propaganda / prowokacja / socjalizm / sprawiedliwość / śmieszność teorii spiskowych i władzy / teorie spiskowe / władza / wolność / wódz / zawziętość / zdrada / życie

TROPY INTERPRETACYJNE

Dramat powstał w 1943 roku i dotyczy ówczesnej sytuacji politycznej w Polsce, ale jest napisany bardzo abstrakcyjnym, filozoficznym językiem, dlatego bez trudu można przenieść akcję dramatu w inny czas i miejsce. Czytając ten tekst miałam wrażenie, że przeglądam jakiś (lewicowy?) portal internetowy z aktualnymi wydarzeniami z kraju.
Podobne były wówczas opcje polityczne i podobne spory i podziały. Nawet podobne jest poczucie zagrożenia wtedy i teraz, choć sytuacja polityczna całkowicie odmienna. Współcześnie atmosfera spotkań i narad podobna jest do tej sprzed 70 lat w okupowanej Warszawie. Niby Polska jest wolnym krajem i stanowiska są obsadzane w przejrzysty, demokratyczny sposób, a ma się poczucie jakiejś konspiracji, tajemnicy, spisku. Urzędnicy - politycy, zamiast organizować narady i spotkania oficjalnie w swoich biurach, spotykają się po nocy w prywatnych mieszkaniach albo są nagrywani potajemnie w restauracjach na prywatnych spotkaniach w państwowej sprawie i popełniają w niewiarygodny sposób samobójstwa. Cały czas są jakieś „słowa”, których głośne wypowiedzenie grozi napiętnowaniem. Polityczne poglądy stały się bardzo ważnym wyznacznikiem Polaka: to, na kogo głosujesz, świadczy o tym, jakim jesteś człowiekiem. Współcześni politycy, niezależnie od tego, do jakiej partii przynależą, mają jedną cechę wspólną, apokaliptyczną narrację. Wieszczą nam co chwilę jakąś apokalipsę, przed wyborami z innych powodów, po wyborach - z innych, ale cały czas. Słuchając ich mam wrażenie, że oscylujemy na granicy przetrwania. Tak samo jak bohaterowie, czekamy na nową Polskę, która, bez względu na to, która partia jest u władzy, jakoś nie może nadejść. Wszyscy są rozczarowani obecną sytuacją i nikt nie chce obecnej Polski. Czekam na lepszą. Oni też czekali, może czekanie jest jakąś naszą chorobą narodową? Skoro w końcu od tylu lat kręcimy się w kółko, to może już czas też przestać traktować siebie tak bardzo poważnie i ze swoich poglądów też nauczyć się śmiać. Każdy zdrowy człowiek raz dziennie powinien z siebie zadrwić, dla zdrowia psychicznego, tak jak gimnastykę robimy dla zdrowia fizycznego.

Na dowód cytat z dramatu:
NATANA: Pozwoli pan się o coś zapytać: Rzeczy, o które walczycie nie są mi obce. Ale zupełnie nie mogę pojąć istoty niszczącego was konfliktu: „Naród i Wolność” a „Wolność w Narodzie” - te same słowa połączone afirmatywnie nie mogą mieć znaczeń rozbieżnych. Dlaczego zwalczacie się z Ogru jak wściekłe psy, skoro dążycie do jednego celu?
TARLATAN: Właśnie - dlatego.
NATANA: Dlaczego?
TARLATAN: To nie są sprawy dla kobiet.
NATANA: Dlaczego?!
TARLATAN: Nie wiem… […]

KOKTOTO: (do Natany) Dlatego, że żeby rządzić trzeba przede wszystkim chcieć, a potem jeszcze coś wiedzieć - lepiej nawet nie. Dlatego, że, władczość jest najpiękniejszą cechą w selfportrecie mężczyzny, a najniebezpieczniejszą w takimże selfportrecie kobiety. I dlatego także, że kobiety znajdując rzadką przyjemność w uwielbianiu ludzi silnych i ambitnych, skłonne są dla ambicji mężczyzny do podejmowania największych wysiłków i wielkich poświęceń, - a odwrotnie - nie.
NATANA: Ach… tak. Dziękuję. Zrozumiałam…
D.G.

Groteska jako droga do opisywania rzeczywistości trudnej, niemożliwej do zrozumienia.

Możliwość zachowania dystansu do świata.
E.O.

Dramat jest ironiczny wobec różnych tendencji politycznych.
Idee i pragnienia same się tu kompromitują. Można więc go zderzyć z dzisiejszym zadęciem i powagą w stosunku do polityki.

Bezsensowność i daremność poszukiwania Prawdy oraz monopolu na Prawdę.

Czym dziś są tytułowe amonity?

Bezmyślność tłumu oraz samotność pośród ludzi.
TARLATAN: Nie wiem. Plany można uzgadniać. Decyzje są dziełem samotności. Nie umiem być współodpowiedzialny za ciała myślące zbiorowo.

Dramat opowiada też w dużym stopniu o konspiracji, co przepuszczone przez pryzmat współczesności, może dotyczyć mniejszych i większych intryg pomiędzy ludźmi (już nie tylko politycznych).

Autorka zadaje dużo pytań o chaos i sprawiedliwość, o moralność i wartości. To są zawsze aktualne pytania.
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Ciekawe, inteligentne postaci.
​Cięte, trudne dialogi, trochę filozoficzne, trochę momentami poetyckie.
D.G.

Postaci niejednoznaczne, inspirowane konkretnymi ludźmi.
E.O.

Komiksowe postacie, ze świata groteski, co czyni je wielowarstwowymi i pełnymi wdzięku.
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Dramat bardzo ciekawy, ale napisany trudnym językiem, ciężka składnia, język momentami poetycki.
Dużo niedopowiedzeń, niuansów, co daje dużą wolność interpretacyjną.
D.G.

Pytanie: czy tekst jest możliwy do wyjęcia z tak specyficznych okoliczności społeczno-politycznych i przełożenia na obecne realia. Może nie. Ale sposób opisywania rzeczywistości jest na pewno inspirujący.
E.O.

Przestrzenie są trochę jak z sennego koszmaru.
​Duża oniryczność, być może warta podkreślenia.
K.W.
 

UWAGI DODATKOWE

Ciekawy wątek obyczajowy: DZIEWICTWO.
Cytuję poniżej fragment dialogu z dramatu, który dla mnie brzmi zupełnie współcześnie:
NATANA: Dobry?
TARLATAN: Z kim mam… okoliczność?
NATANA: Z dziewicą.
TARLATAN: Doprawdy? To drażniące śmiałbym rzec - dziwne. Jeżeli ktoś jeszcze do tej pory…
NATANA: Ta pora jest dla jednych końcem wesołego lub dżdżystego wieczoru, dla innych zapowiedzią brzasku - w którym wstają…
D.G.

Brak.
E.O.

Why so serious?  Joker.
Cały ten dramat łączy mi się z jednym z moich ulubionych bohaterów w całym dorobku sztuki, czyli z Jokerem.
K.W.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1943

WYDANIE

Pohoska Ewa, Schyłek Amonitów, Dialog, Nr 8, 1968, s. 25-35, ISSN 0012-2041

DOSTĘPNOŚĆ

w bibliotekach

PRAPREMIERA

brak informacji

INNE WAŻNE REALIZACJE

brak informacji

CIEKAWOSTKI

Od redakcji Dialogu:
Napisana w roku 1943, sztuka ta została odbita na powielaczu nakładem konspiracyjnego czasopisma „Droga” w Warszawie, wiosną 1944. Publikujemy ją na podstawie jedynego ocalałego egzemplarza (w posiadaniu Stanisława Marczaka-Oborskiego), poprawiając kilka drobnych błędów maszynowych.


W dramacie występują postaci ze świata znajomych Pohoskiej; postać Natany jest jej własnym ironicznym autoportretem.
 

LINKI

tekst sztuki dostępny na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/9585/pohoska-schylek-amonitow-8-1968.pdf

streszczenie sztuki na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/9585/streszczenie-schylek-amonitow.pdf​
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA