TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

ANTONINA SOKOLICZ
PIĘŚĆ

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​8
+ tłum
+ żołnierze

KOBIECYCH

2:
Ludmiła Aleksandrowna - 32 lata; brunetka, […] mizerna, twarz nerwowa, ruchy żywe
Zofja Mackiewiczówna, żona Piatakowa - 22 lata, Polka; śliczna, młoda blondynka o niebieskich oczach

MĘSKICH

6:
Maksym Piatakow - 45 lat; duża, charakterystyczna twarz - wysokie czoło, brwi silnie zrośnięte; krótka bródka - wargi grube
Kazimierz Goldblum - 30 lat; szczupły brunet, rysy semickie, […] nerwowa twarz, b. ładna i szlachetna
Andrzej Wasyljewicz Mołczanskij - 35 lat; typ rosyjskiego studenta, blondyn, twarz okrągła
Stefan Antonowicz Nikołajew - 30 lat; żołnierz […] rosły, barczysty, krótki wąs […] powtarza co drugie słowo „plewat”
Nikodem Kołaciński - 30 lat; wysoki, sympatyczny, […] może być typem polskim; zacina się
Wołkow - 25 lat; rudy, o ostrym spojrzeniu

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

+ kilku żołnierzy w Akcie III
+ tłum - bliżej nieokreślona liczba kobiet, mężczyzn i żołnierzy w Akcie II
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Akt I, 5 scen.
Akt II, 11 scen.
Akt III, 8 scen.
 

MIEJSCA AKCJI

Rzecz rozegrała się przypuszczalnie w Petersburgu w 1917 roku.

Akt I – mieszkanie Goldbluma; niewielki pokój, umeblowany, za parawanem stoi łóżko, po prawej stronie w głębi okno, po lewej drzwi.
Akt II - lokal Rady Delegatów; na lewo drzwi do sali posiedzeń Sowietu, na prawo drzwi wejściowe, na pierwszym planie kominek, mała kanapka i stolik, z lewej drzwi do dalszych sal.
Akt III - Pałac Smolny; tymczasowe biuro Piatakowa; duży pokój, sufit i ściany ozdobione freskami, sztukaterje, wielkie weneckie lustro, wyposażenie pokoju stanowi jedynie duży stół zawalony papierami, kilka krzeseł i dwa duże fotele.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Broń w Akcie III, którą Ludmiła i Wołkow chcą zabić Piatakowa.
Okno, przez które Żołnierze w Akcie III wyrzucają Wołkowa.
Telefon w Akcie III - Piatakow i Ludmiła wysyłają i otrzymują przez telefon informacje.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Dzwony cerkiewne dzwonią w Akcie I i Akcie III: w Akcie I Zofja mówi o tym, że Maksym tęsknił za ich dźwiękiem; w Akcie III dzwonią, aby przywołać rozszalałych ludzi do opamiętania, dzwonią przez całą wizję przedśmiertną Zofji, aż do końca sztuki.

W I akcie - odniesienie do polskiego romantyzmu, prometeizmu oraz do Mickiewicza.
W II akcie - cytowana jest Oda do Młodości  Mickiewicza oraz Pieśń o zwiastunie burzy  Gorkiego.

Na stronie tytułowej jest cytat:
Dzieło tworzenia po zniszczenia dziele
Przyjdzie…
K. Tetmajer Hasło
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Język zrozumiały, pełen politykowania, rewolucyjnych idiomów, propagandowych zwrotów.
Dużo wtrąceń z rosyjskiego i rusycyzmów.

Bardzo długie monologi Ludmiły oraz Maksyma.
 

KONWENCJA

dramat polityczny / dramat symboliczny / dramat ideologiczny
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

bezwzględność / braterstwo / bunt / burżuazja / chłopi / dyktatura / fanatyzm / idee / kapitalizm / kochanka / komunizm / koszty rewolucji / krew / lewica / masa / miłość / młoda dobra żona / nacjonalizm / ofiary wojenne / ojczyzna / okrucieństwo / patriotyzm / pogrom / Polska / pomoc / powołanie / poświęcenie / prawo pięści / prometeizm / rewolucja / Rewolucja Październikowa / romantyzm / Rosja / równość / socjalizm / śmierć / tłum / walka / wizje przedśmiertne / władza / wojna bratobójcza / wojna domowa / wybory / wyzysk / zamach stanu / zdrada / zemsta / żołnierze / żona

TROPY INTERPRETACYJNE

Dramat porusza problem początków tworzenia się proletariatu w Rosji. Jest ważny wątek miłosny, miłości nieszczęśliwej. Jest też rozliczeniem z okrucieństwem, jakie niosą za sobą szczytne ideały. Analizuje zależność struktur społecznych względem siebie.
Można spokojnie opowiedzieć tym tekstem o dzisiejszej Ukrainie (Majdan) i jego klęsce, o żądzy władzy, miłości. Ma też potencjał feministyczny.
D.G.

Dyktatorskie zapędy Piatakowa. Jego wizja krwawej sprawiedliwości dziejowej, chęć zemsty, przekonanie, że jest odpowiednią osobą do sądzenia i władania („dziel i rządź”) i jego pięść, na którą się powołuje. To wszystko jest wieczne.

Siła jako argument polityczny i ideologiczny, do tego idealizm jako początek katastrofy.

Miłość jako przeszkoda i ratunek jednocześnie. Ludmiła nie potrafi powstrzymać Piatakowa, ponieważ go kocha, a pod koniec przyłącza się do niego, ponieważ go kocha i ma nadzieję na złagodzenie jego terroru. A może po prostu stara się realnie oceniać sytuację?
U.K.

Zaślepienie i wiara w idee polityczne, zakrawająca o fanatyzm:
MAKSYM: […] Władzę zdobyć musimy…, muszę, aby zburzyć do ostatniego kamienia stary ustrój, oparty na wyzysku… Zniszczę niewolę… wyzysk… wyrwę lud z obręczy! Podetnę kapitalizm u samego korzenia… wyrwę niewolnictwo z duszy rosyjskiego chłopa… zbuntuję go do głębi… wypalę posłuszeństwo, karność, bojaźń i wszystkie te wtłoczone mu gwałtem pojęcia… zniszczę… zmarnuję… wytrzebię wszystko na czym stary świat opiera swe panowanie… i zbuduję fundament socjalistycznej Rosji? […]

Wątek miłosny - klasyczny współczesny trójkąt (kanwa mnóstwa seriali i filmów): Żona - dużo młodsza, śliczna i niewinna; kochanka - oddana, ale charakterna i mająca swoje zdanie, gotowa zabić z miłości; On - ideał mężczyzny, ambitny, posiadający władzę i porywający tłumy, wizjoner.
A.K.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Postaci dosyć sztampowe, ale mocno zarysowane.
Bardzo emocjonalne dialogi.
​Dużo pasji.
D.G.

Postaci skomplikowane, pełne kontrastów i rozterek emocjonalnych i ideologicznych.
Żywe, charakterystyczne dialogi, ale też ogniste monologi.

Ludmiła - rozdarta pomiędzy osobistymi uczuciami dla Maksyma, a przekonaniami politycznymi i niechęcią do wojny domowej.
Maksym - przekonany o swoim powołaniu, misji, okrutny w dążeniu do celu, a jednak łamiący się pod wpływem wypadków i następnie znów podnoszący się do walki.
Zofja - delikatna, egzaltowana, naiwna nawet, ale na końcu ma dużą scenę wizyjną, symboliczną, na granicy szaleństwa, w przedśmiertnej malignie.
U.K.

Postaci ciekawe. Zarówno Maksym, Ludmiła, jak i Zofia bardzo mocno zarysowani, choć dość szablonowo przedstawieni. Mimo to dają duże możliwości aktorskie - osoby silne, fanatycznie wręcz dążące do osiągnięcia obranego celu, targane emocjami.

Dylematy Ludmiły kochającej Maksyma, ale niegodzącej się z jego poglądami politycznymi, z jego wizją przyszłości Rosji, jej załamanie i próba zgładzenia byłego kochanka, a równocześnie litość okazana jego żonie.
LUDMIŁA: Ja tej sentymentalnej, głupiej poleczki przy Tobie nie zniosę!… Ja podejmę walkę z nią… z Tobą…
A.K.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Za dużo scenografii. Autorka zakłada rozbudowaną scenografię, która tak naprawdę nie jest istotna w dramacie.
D.G.

Bardzo istotne dla autorki jest wszystko, co dzieje się w tle scen aktorskich: w Akcie I - odgłosy ulicy, dzwony cerkiewne; w Akcie II - szczątki przemówień, oklaski, gwizdy dobiegające z sali posiedzeń; w Akcie III - strzelanina, dźwięki walki, strzały armatnie, dźwięki karetki i znów dzwony cerkiewne. Całe to tło stanowi szerokie pole dla współczesnego teatru (projekcje; drugi/trzeci plan; Internet działający w tle – wyszukiwarka, transmisje on-line).

W Akcie II Żołnierze wyrzucają Wołkowa przez okno, potem mówi się, że zabity… nie było co zbierać. Drastyczna scena - ale zrealizowana „po literach” dziś może wypaść raczej komicznie.

Język przesycony towarzyszami, nędzą ludzką, twardą duszą  i starym uświęconym porządkiem. To może być walor, ale może też być pułapka.
U.K.

Wymaga uwspółcześnienia i ciekawego zabiegu inscenizacyjnego, a także znacznego skrócenia monologów bohaterów.

Bardzo ciekawy fragment, dający duże możliwości inscenizacyjne, to przedśmiertna wizja Zofii. Moment niezwykle malowniczy, z pogranicza jawy i snu. Zjawa przypominająca Matkę Boską, Śmierć, Anioła, Diabła będąca personifikacją Rewolucji: Chwyć ją, wstrzymaj! Młoda, śliczna, promienna, purpurowa Rosja wpadnie w przepaść…
A.K.
 

UWAGI DODATKOWE

Brak.
D.G.

MAKSYM: Tak! chcę! Tak! Pięścią będę walczył, rozpychał i zwyciężał!… Znacie polskiego Mickiewicza. Znacie jego „Odę”. „Gwałt niech się gwałtem odciska” woła ten genjalny polak, apoteozujący bezwzględną walkę nowego, lepszego świata!…

LUDMIŁA: Trzeba Wam było powstrzymać Maksa choćby miłością… Wy, polki - to przecież umiecie doskonale!  (do Zofji)
U.K.

Dramat męczący w formie i ciężki w odbiorze.
​Bardzo mocno polityczny.
A.K.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1920 (wydanie)

WYDANIE

Sokolicz Antonina, Pięść. Szkic dramatyczny na tle Wielkiej Rewolucji Rosyjskiej w 3-ch aktach, Skład Główny Stowarzyszenia Spółdzielcze „Książka”, Warszawa, 1920 (Drukarnia „Robotnika”)

DOSTĘPNOŚĆ

Biblioteka Narodowa, Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu

PRAPREMIERA

brak informacji

INNE WAŻNE REALIZACJE

brak informacji

CIEKAWOSTKI

Dramat został przetłumaczony na jidysz i w tym języku wydany w 1923 roku w Nowym Jorku.
 

LINKI

brak
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA