TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

ANTONINA SOKOLICZ
NIEODPARTY ARGUMENT

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​8

KOBIECYCH

3:
Wanda Malińska - młoda wdowa, lat 24, siostrzenica Bonifacego

Anusia - niańka
Stanisława - żona Jana

MĘSKICH

3:
Bonifacy Grzybkiewicz - stary kawaler, lat 56, wujaszek Wandy
Alojzy Żółciński - wdowiec, lat 65; zatabaczony emeryt, chrząkający ciągle zamiast odpowiedzi
Jan - lokaj

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

1 dziecko:
Stasiulek - półroczne dziecko Wandy

1 statysta:
Dozorca
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Jednoaktówka, 12 scen.
 

MIEJSCA AKCJI

Kraków, mieszkanie Bonifacego.

Scena przedstawia ładnie urządzony salonik - z prawej drzwi do kuchni, z lewej do sypialni - w głębi główne.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Wanda jest w stroju podróżnym, w żałobie.

Pakunki i walizki, które Dozorca wnosi za Wandą i Anusią, gdy przyjeżdżają do Bonifacego. Potem Anusia wyjmuje z nich kolejne rzeczy dla dziecka.

Bonifacy i Alojzy grają w szachy. Przy szachach rozmawiają. Szachami wymawia się Bonifacy, gdy nie chce zajmować się gośćmi.

Wanienka dziecięca noszona niemal przez wszystkich w tę i z powrotem, szykowana na kąpiel Stasiulka.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Brak.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Zrozumiałe, trochę archaiczne, pełno „wujaszków”, „pań dobrodziejek”, „diabli nadali” i in.
 

KONWENCJA

humoreska / obrazek komediowy / komedia
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

dziecko / kobiecy spryt / mizoginia / opieka / opiekun / prorodzinne kobiety / rodzina / samotni mężczyźni / słodkie dziecko / stan kawalerski / stary kawaler / święty spokój / żona / życie rodzinne

TROPY INTERPRETACYJNE

Opowieść o tym jak słodkie niemowlę oraz sprytna, miła i mądra kobieta mogą skruszyć serce i poglądy nawet najbardziej zatwardziałego przeciwnika kobiet, nie jest czymś, co chciałabym powielać we współczesnym teatrze ani życiu społecznym.
M.J.

Niechęć Bonifacego do kobiet (właściwie nienawiść) pociąga za sobą niechęć do dzieci, do życia rodzinnego, wygląda na to, że również do większości kontaktów międzyludzkich. W finale okazuje się, że wszystko to jest zgorzknieniem niekochanego gbura, który wszelkiego rodzaju związki rodzinne uznawał dotąd za zawracanie głowy.
Prorodzinnie, umoralniająco, schematycznie - warto znosić kobiety, bo ich dzieci są wartością samą w sobie.
U.K.

Stary, majętny, zgorzkniały starzec, który nie toleruje kobiet i boi się nawiązywania bliższych relacji z ludźmi, z racji swej pozycji może zachowywać się, jak tylko chce. Nie liczy się z nikim i niczym. Jest arogantem, gburem o przerośniętym ego. Jedynie małe dziecko jest w stanie zmiękczyć jego serce.
Zabieg tendencyjny.
Małe kotki, szczeniaczki oraz dzieci zawsze wywołują pozytywne skojarzenia - motyw wykorzystywany m.in. na portalach społecznościowych w kampaniach charytatywnych.
A.K.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Brak.
M.J.

Krótko, komediowo, rodzajowo, charakterystycznie - ciężko powiedzieć, czy dzisiaj jeszcze da się tak grać.
Napisane sprawnie i dowcipnie, jednak realia i stylistyka zupełnie historyczne.

Najciekawsza jest postać Stanisławy - żona lokaja, wygnana niemal siłą z domu Bonifacego, ponieważ nie chce on żadnych kobiet w swoim otoczeniu. Wściekła Stanisława obsztorcowuje męża, za to, że ten nie umie się postawić. W finale triumfuje i wyśmiewa Bonifacego.
U.K.

Komedia lekka.
Postaci papierowe i jednoznaczne.
Realizacja 1:1 może być nie do zniesienia na scenie.
A.K.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Rozwiązanie problemu niemowlęcia, które ma płakać w odpowiednich dla przebiegu akcji momentach.
M.J.

Same problemy z dzisiejszego punktu widzenia: dziecko na scenie (pewnie autorka zakładała wykorzystanie lalki), język archaiczny, temat lekki i schematyczny.

Idealna etiuda dla studentów aktorstwa w temacie „Formy i style”.
U.K.

Wprowadzenie niemowlęcia na scenę jest zabiegiem trudnym i dającym niewymierne efekty.
A.K.
 

UWAGI DODATKOWE

Brak.
M.J.

Dobrze napisane, ale dziś ciężko znaleźć powód, dla którego by można się za to wziąć.
U.K.

Nie przystaje do realiów świata współczesnego stąd wydaje się być nad wyraz nudna i nieciekawa.
A.K.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1923

WYDANIE

Sokolicz Antonina, Nieodparty argument, Spółka Nakładowa „Odrodzenie”, Lwów, 1923

DOSTĘPNOŚĆ

Biblioteka Narodowa

PRAPREMIERA

Brak informacji.

INNE WAŻNE REALIZACJE

Brak informacji.

CIEKAWOSTKI

Według informacji na okładce wydania z 1923 roku - Nieodparty argument został zagrany 50 razy pod rząd w Teatrze „Nowości” w Warszawie.
 

LINKI

Brak.
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA