TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

HALINA AUDERSKA
NA TAMTEN BRZEG

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​4

KOBIECYCH

2:
Dziewczyna
Urszula - żona Pawła

MĘSKICH

2:
Chłopiec
Paweł - mąż Urszuli, przewoźnik przez rzekę

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

0 
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Jednoaktówka, bez podziału na sceny.
 

MIEJSCA AKCJI

Jedność miejsca, czasu i akcji.
Szopa nad rzeką, na wsi, w trakcie burzy. Przez okno widać rzekę, bohaterowie obserwują przepływającą przez nią łódź.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Grają tu głównie dźwięki. Zaraz obok domu płynie rzeka, która jest ważną bohaterką dramatu, choć nie jest postacią.

Nóż - Dziewczyna mówi, że potrzebuje go, ponieważ pasek się nie daje rozwiązać i trzeba go rozciąć; Paweł jej nie dowierza; pod koniec okazuje się, że Dziewczyna tym nożem obcięła sobie warkocze.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Brak.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Język zrozumiały, współczesny, potoczny.
 

KONWENCJA

dramat obyczajowy / dramat psychologiczny / słuchowisko
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

ideały / konflikty rodzinne / młodość / myśli samobójcze / natura ludzka / próba samobójcza / ratunek / różnice pokoleniowe / rzeka / samobójstwo / sens życia / tajemnica / tęsknota / traumy / ucieczka / utrata wiary w ludzi / utrata wiary w sens / wiara w ludzi / wiara w sens / zaufanie

TROPY INTERPRETACYJNE

Rzeka jest Styksem. Bezimienni młodzi (Chłopak i Dziewczyna), którzy utracili wiarę w ludzi, w sens życia są nieżyjący, jakby umarli. Chcą się przeprawić. Świat nie sprzyja, pogoda brzydka, ale oni mają już dość życia po tej stronie rzeki. Ta rzeka to także Delta Kornéla Mundruczó.

Urszula i Paweł to z kolei bohaterowie Struktury Kryształu  Krzysztofa Zanussiego. I tak jak Paweł, analogicznie do Jana, jest ciekawym bohaterem, tak Urszula, podobnie jak Anna Zanussiego, jest dobrotliwą kobietą, niosąca ukojenie w naiwności i prostocie. Ukojenie niespokojnemu umysłowi Pawła, Charona pobliskiej rzeki.
M.J.

O tym, że trawa jest zawsze bardziej zielona tam, gdzie nas nie ma. Czasem to jest nasze wyobrażenie, a czasem - rzeczywistość. W tym dramacie właściwie nie ma ekstremów (ani wojny, ani przemocy), a jednak i Chłopiec, i Dziewczyna duszą się po tej stronie rzeki. Nie poznajemy dokładnie powodów ich chęci ucieczki, ale wiemy, że oboje są gotowi choćby popełnić samobójstwo. Paweł też opowiada, że kiedyś uciekł. Nie są to jednak ucieczki z tchórzostwa, raczej decyzje podejmowane w wyniku jawnego bezsensu dalszej konfrontacji.

Jest jakaś szersza, być może aluzyjna, perspektywa zarówno w rzece, jak i w burzy, ale też w Pawle w roli przewoźnika… Przyjęcie nowego imienia przez Dziewczynę, obcięcie włosów, naleganie Chłopaka, żeby przeprawa odbyła się koniecznie dzisiaj… Nasuwa to na myśl i emigrację, i życie w ukryciu, i jakieś groźby w tle (społeczne? polityczne?).
U.K.

Krótka melancholijna opowiastka o dwójce młodych ludzi na gigancie, szukających lepszego życia, którzy przypadkowo trafiają pod dach dobrych ludzi.
E.O.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Postaci są dość zwyczajne, tzw. „żyćko”, bardzo stereotypowe w kontekście genderowym. W związku z czym, niestety, postaci męskie są ważniejsze i mają więcej ciekawych rzeczy do powiedzenia…
M.J.

Szczątkowa charakterystyka i konstrukcja postaci.
Bardzo wiele niedomówień.
U.K.

Postaci tajemnicze, nie odkrywają przed sobą wszystkich kart. Poznajemy ich historie szczątkowo. I dobrze, w przeciwnym razie byłoby nudno.
E.O.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Dramat został napisany jako słuchowisko, ale posiada wiele elementów działających na wyobraźnię przestrzenną i audiowizualną, które można bardzo ciekawie wykorzystać na scenie. Sama rzeka jest też interesującym obiektem-bohaterką.
M.J.

Tekst napisany na potrzeby radia, lecz możliwy do zrealizowania na scenie.
U.K.

Sztuka jest napisana jako słuchowisko. Przeniesienie jej na scenę wiązałoby się ze znalezieniem szeregu rozwiązań na rwącą rzekę, burzę, ulewę itd.
E.O.
 

UWAGI DODATKOWE

Auderska podejmuje próbę analizy tzw. „kobiecej natury” czy „kobiet”, wkładając te rozważania w usta męskich bohaterów. Jest to nieporadne i jakieś płaskie, powierzchowne.
I oczywiście jestem wściekła o przyrównywanie kobiet do zwierząt, których nie da się oswoić, z których żadno […] nie jest przyjacielem człowieka.
Kobiety i ludzie - niekończąca się opowieść…
M.J.

Brak.
U.K.

Pewnie lepsze do słuchania niż czytania i oglądania.
​Może być to ciekawa propozycja dla młodzieży.
E.O.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1958 (publikacja w Dialogu)

WYDANIE

Auderska Halina, Na tamten brzeg, w: Dialog, 1958, nr 4, s. 93-103, ISSN 0012-2041

DOSTĘPNOŚĆ

w bibliotekach

PRAPREMIERA

23.04.1958 - Teatr Polskiego Radia, reż. Natalia Szydłowska

INNE WAŻNE REALIZACJE

brak informacji

CIEKAWOSTKI

W Dialogu  ​pod tytułem dramatu widnieje dopisek: II nagroda na konkursie Polskiego Radia.
 

LINKI

tekst sztuki dostępny na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/231/auderska-na-tamten-brzeg-4-1958.pdf

streszczenie sztuki na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/231/streszczenie-na-tamten-brzeg.pdf

Na tamten brzeg
  w bazie realizacji e-teatru

http://www.e-teatr.pl/pl/realizacje/25017,sztuka.html

Na tamten brzeg  w Encyklopedii Teatru Polskiego
http://www.encyklopediateatru.pl/sztuki/25017/na-tamten-brzeg
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA