TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

anna świrszczyńska
misterium piętnastowieczne

dramat drukowany również pod tytułem:
​
​CZŁOWIEK, ŚMIERĆ I SĄD
  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​12
+ nieokreślona liczba osób w chórze

KOBIECYCH

0 

MĘSKICH

1:
Święty Piotr

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

11:
Dusza
Człowiek
Śmierć
Czystość
Miłosierdzie
Pokora
Umartwienie
Pycha
Chciwość
Obżarstwo
Nieczystość
+ nieokreślona liczba osób w chórze
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Jednoaktówka, bez podziału na sceny.
 

MIEJSCA AKCJI

Bliżej nieokreślone. Można by ująć je jako przedsionek, rozstaj dróg między ziemią, piekłem, niebem i czyśćcem.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Ukazuje się waga, zawieszona na niebie. Na prawej szali stoi anioł, na lewej diabeł. Szala z diabłem idzie w dół, symbol Sądu Ostatecznego.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Anonimowego dzieło Posłuchajcie bracia miła.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Poezja.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Wierszowana stylizacja na utwór średniowieczny, występują formy: moralitetu, ars moriendi.
 

KONWENCJA

dramat religijny / dramat dydaktyczny / wg autorki: próba wyobrażenia sobie, jak mógł wyglądać teatr średniowieczny
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

Bóg / czyściec / dobre i złe uczynki / dobro / dusza / dydaktyzm / grzech / kara / niebo / odpowiedzialność za swoje czyny ziemskie / piekło / podsumowanie życia / raj / rozliczenie / sąd / Sąd Ostateczny / sprawiedliwość / sumienie / symbolizm / śmierć / wiara / zegar życia / zło / życie

TROPY INTERPRETACYJNE

Tekst jest krótki i dosyć oczywisty, co nie znaczy, że nieciekawy. Chodzi o rachunek sumienia. Wyobraź sobie taką hipotetyczną sytuację: z jakiś powodów nagle, teraz, umierasz. Jak wypada twój bilans? Nie chodzi tu tak naprawdę o wiarę i jakąś karę, ale o samozadowolenie. Czy jesteś z siebie dumny, czy jeszcze nie bardzo, a może już nie jesteś albo w ogóle nie potrzebujesz być z siebie dumnym. Ten tekst to pauza na samo-rozliczenie, z przymrużeniem oka, właśnie po to, żeby się tak nie napinać, żeby pozwolić sobie być swoim jedynym sędzią. Przydaje się raz na jakiś czas.
D.G.

Uniwersalizm śmierci i umierania.
Rozmowa konającego, „wyświetlenie filmu życia”, analiza dobrych i złych uczynków jest kanwą wielu dzieł filmowych i teatralnych.
Motyw śmierci, piekła, raju, zbawienia i potępienia jest stale obecny w kulturze i sztuce bez względu na epokę.
A.K.

Wiara w zbawienie.

Rozmowa o grzechach. I z samymi grzechami.

Absurd życia. Absurd umierania.
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Obsada może być znacznie mniejsza tak naprawdę, np. Człowiek staje się Duszą. Większość postaci ma po jednej zwrotce tekstu, można je połączyć.
D.G.

Postaci symboliczne dają duże możliwości aktorskie. Jednak ze względu na krótką formę pojawia się niedosyt przedstawienia poszczególnych bohaterów.
A.K.

Symbolizm, groteska, karykatura - potrzebna silna, odważna, pociągająca forma, bo psychologii i głębokich struktur w tym tekście nie ma.
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Trudno mi sobie wyobrazić ten tekst na scenie, jest on mocno abstrakcyjny i trochę krótki. Raczej scenka rodzajowa, którą można do czegoś dołączyć.
D.G.

Wymaga adaptacji scenicznej.
A.K.

Bardzo krótki, silnie stylizowany tekst. Może służyć jako intermedium.
K.W.
 

UWAGI DODATKOWE

Tekst może być świetnym dodatkiem.
D.G.

Utwór bardzo krótki, być może warto połączyć go z czymś innym.
A.K.

Całość w formie żartu, a nie groźnej przestrogi. Nikt tam nie grzmi i nie huczy.
K.W.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1943-44
​(pierwsze wydanie w podziemnym miesięczniku Kultura Jutra  pod red. Jerzego Brauna, informacja na podstawie: Mateja Anna, Co zdążysz zrobić, to zostanie. Portret Jerzego Turowicza, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2012, ISBN: 978-83-240-2180-2)

WYDANIE

Świrszczyńska Anna, Misterium piętnastowieczne, w: Teatr poetycki, Wydawnictwo Literackie, Kraków-Wrocław, 1984
Świrszczyńska Anna, Człowiek, śmierć i sąd, w: Dialog, nr 8, 1957,
ISSN 0012-2041, s. 78-81

DOSTĘPNOŚĆ

w bibliotekach i księgarniach

PRAPREMIERA

brak informacji

INNE WAŻNE REALIZACJE

brak informacji

CIEKAWOSTKI

brak
 

LINKI

tekst sztuki dostępny na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/1070/swirszczynskateatr-poetycki.pdf
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/9727/swirszczynska-czlowiek-smierc-i-sad-8-1957.pdf

streszczenie sztuki na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/1070/streszczenie-misterium-pietnastowieczne.pdf
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA