TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

GABRIELA ZAPOLSKA
MĘŻCZYZNA

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​4
Wszyscy raczej młodzi, poniżej 30 roku życia.

KOBIECYCH

​3:
Julka
Elka
Nina

MĘSKICH

​1:
Karol

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

0 
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

​I akt: 8 scen
II akt: 12 scen
III akt: 7 scen
 

MIEJSCA AKCJI

Jedno miejsce akcji - mieszkanie Julki i Elki, skromne i czyste, mieszczańskie.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

​Kwiaty, najlepiej róże, jako symbol miłości.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Pieśń Zmiłuj się nad nami Panie Giuseppe Verdiego.
Pada porównanie do jednego z bohaterów Przygód Guliwera Jonathana Swifta.
Kobieta z obrazu Alegoria wiosny Botticellego.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

​Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Język zrozumiały współcześnie.
Przewaga żywych dialogów.
Brak wtrąceń z języków obcych
Brak stylizacji językowej.
Dobrze się „gada”.
Tekst bardzo dosłowny.
 

KONWENCJA

dramat obyczajowy / psychologiczny realizm z elementami romantyzmu
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

brak odpowiedzialności za własne czyny / emancypacja / emancypantka / feminizm / miłość / niestałość uczuć / niewierny kochanek / ofiary miłości / porzucona żona / przyjaźń damsko-męska / relacja sióstr / siostra / sytuacja społeczno-moralna kobiet / śmierć dziecka / zdrada

TROPY INTERPRETACYJNE

​Nieszczęśliwa miłość.
Feminizm.
Egoizm.
Przyjaźń damsko-męska.
D.G.

Klasyczny trójkąt.
Współczesny ahaswer (symbol bezustannego poszukiwania i oczekiwania)
Problemy z uzyskaniem rozwodu.
A.K.

Nieśmiertelny temat niewierności i miłości, różnicy między pożądaniem i namiętnością, a wspólnym dzieleniem życia przez długie lata. Sytuacja rosnących w zawrotnym tempie szybkich ślubów i jeszcze szybszych rozwodów.
Uleganie pozorom i iluzjom, łatwowierność, pragnienie szczęścia, karmienie się kłamstwami i pozorami.
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Postaci przerysowane, sztampowe, jednoznaczne.
Duży potencjał emocjonalny w dialogach.
D.G.

Ciekawe postaci, choć wydają się być tendencyjne, charakterystyczna dla danej epoki.
A.K.

Nie można odmówić dużego potencjału emocjonalnego w dialogach, choć postaci dość jednowymiarowe.
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Dramat wymaga adaptacji bądź kreatywnego podejścia, bo jest nieaktualny i moralizatorski.
D.G.

Może trącić myszką - potrzebuje ciekawego uwspółcześnienia.
A.K.

Dramat wymaga ciekawej adaptacji, stracił swoją aktualność.
K.W.
 

UWAGI DODATKOWE

Dramat może posłużyć jako inspiracja, ale jest dość banalny i przewidywalny od samego początku.

​Wciąż świeże podejście do spraw męsko-damskich w teatrze. Odwrócenie schematu – tu trzy kobiety ustalają między sobą losy jednego mężczyzny. Dzielą się nim i spędzanym z nim czasem adekwatnie do swoich własnych potrzeb, bez konsultacji z mężczyzną. W tym dwie mądre kobiety, jedna głupia i prawie przeciętny mężczyzna.

Można wyczytać sugestię, że mężczyźni tak naprawdę wolą mądre kobiety, z którymi się mogą przyjaźnić. Nawet jak na dzisiejsze czasy jest to stosunkowo świeża teoria.
D.G.

Bardzo ciekawa postać starszej siostry - zimna, bezwzględna w swych działaniach, kierująca się rozumem, twardo stąpająca po ziemi. Ciekawa zmiana poglądów pod koniec – pod wpływem wydarzeń związanych z siostrą.
A.K.

Brak uwag.
K.W.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1902

WYDANIE

w: Zapolska Gabriela, Komedie wybrane, Świat Książki, Warszawa, 2004, ​ISBN 83-7391-223-1 

DOSTĘPNOŚĆ

w bibliotekach

PRAPREMIERA

18.01.1902 - Teatr Miejski w Krakowie, reż. Tadeusz Pawlikowski

INNE WAŻNE REALIZACJE

m.in.:
25.01.1902 - Teatr Miejski, Lwów
01.06.1948 - Teatr Comoedia (MTD), Warszawa
12.09.1959 - Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego, Katowice (przeniesienie do TV w 23.12.1959)
30.10.1959 - Dolnośląski Teatr Powszechny, Wrocław
24.03.1960 - Teatr im. Juliusza Osterwy, Lublin
26.03.1960 - Teatr Ziemi Łódzkiej, Łódź

CIEKAWOSTKI

Zapolska miała spore kłopoty z tytułem. Początkowo zdecydowała się na Ahasvera miłości.
Ten tytuł wydał mi się odpowiedni dla określenia pewnego rodzaju mężczyzn, a nawet kobiet, którzy wiecznie błądzą za jakimś ideałem miłosnym i nigdy go osiągnąć nie mogą, przynajmniej w swoim własnym pojęciu. I jest to wędrówka fatalna, ciągła, bez możności wyjścia z zaczarowanego koła - pisała na łamach Kuriera Teatralnego​.
 

LINKI

Mężczyzna  w bazie realizacji e-teatru
http://www.e-teatr.pl/pl/realizacje/3532,sztuka.html

Mężczyzna  w Encyklopedii Teatru Polskiego
http://www.encyklopediateatru.pl/sztuki/3532/mezczyzna
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA