TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

HALINA AUDERSKA
KWARTET WOKALNY

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​9

KOBIECYCH

1:
George Sand

MĘSKICH

6:
Voltaire
Mickiewicz
Krytyk
Ajschylos
Sofokles
Wyspiański

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

2:
Głos I
Głos II
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Brak podziału na akty i sceny.
 

MIEJSCA AKCJI

Dwudziesty pierwszy zakręt Drogi Mlecznej.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Brak.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

W dramacie jest wiele odniesień literackich - wskazują na to już chociażby imiona postaci.

Wymienione są z tytułu utwory Voltaire’a: Prostaczek, Kandyd, czyli optymizm, Tak toczy się światek…, Traktat o tolerancji i Słownik filozoficzny. Pojawia się również kilka cytatów i myśli z jego twórczości (m. in. z poematu Dziewica Orleańska).

Znajdziemy odniesienie do dialogów Sokratesa, gdzie Voltaire wyjaśnia, że „zredagował” je w taki sposób, że powszechnie są znane jako platońskie.

Pojawiają się wymienieni:
Homer jako mistrz, a także: Eurypides, Platon, Tacyt, Liwiusz, Rabelais i jego Gargantua i Pantagruel, Fredro, Stendhal i jego O miłości, Norwid, Słowacki, Markiza de Sévigné, Racine, Madame de Staël, Orzeszkowa, Konopnicka, Szekspir, Goethe, Kochanowski, Pascal.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Język zrozumiały, żartobliwy.
Liczne wtrącenia z języka francuskiego.
Cytaty z dzieł klasyków.
​Dialogi żywe, zabawne, w szczególności sarkastyczne i cyniczne uwagi, jakim raczą się uczestnicy spotkania.
 

KONWENCJA

komedia
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

chór / dowody pamięci / duma / dyskusje / frustracja zawodowa / Gutenberg / kanon / kanon literacki / klasyka / krytyka literacka / lektury / literatura grecka / literatura rzymska / łamanie pióra / mistrz / nagroda / nieśmiertelność / nietrwałość / Nobel / okruchy sławy / płody pióra / pokrzywdzenie przez czas / pycha / rozgoryczenie / sława / sztuka epistolarna / ułuda / wieszcz / zapomniani twórcy / zapomnienie / zawieszenie

TROPY INTERPRETACYJNE

Temat ponadczasowy: kto zasługuje na miano mistrza?

Po co nam ta hierarchia?
D.G.

Spór artystów o to, który z nich wiedzie prym, który z nich zasługuje na to, by być wpisanym do zaszczytnego grona wybitnych.

Wszelkie nagrody literackie to kwestia subiektywnych wyborów jedynie kilku osób - jury. Każdy z jego członków ma prawo do zdecydowania, czy zgadza się z przyznaniem danej nagrody, czy nie.

W obszarze subiektywnych decyzji pozostają również inne kwestie: czy dana epoka i twórcy danej epoki mieli wpływ na kolejne pokolenia czy nie i jak wielki on był? Czy ktoś zasługuje na tytuł wieszcza, czy takiego tytułu nie powinno się używać? Frustracja twórcza czy spełnienie i chwała?

Sytuacja spotkania na Drodze Mlecznej przypomina sytuację zawieszenia pomiędzy niebem a piekłem. To specyficzny literacki czyścieć, gdzie błąkają się i będą błąkać, dusze większych i mniejszych twórców.
A.K.

Znaczenie autoironii i próżność w środowisku artystycznym.

Wyraźny podział na artystów komercyjnych i niszowych. Ciągłe porównywanie swoich umiejętności.
Naturszczycy a dyplomowani artyści.
Castingi i talent show.

Potrzeba autorytetu a potrzeba autorytetu dla uwiarygodnienia bycia artystą z tradycjami, tzw. prawdziwym artystą.


Inspiracją w analizowaniu tego dramatu mogą być wszelkie życiorysy tych, którzy zrobili coś wielkiego za życia i dziś są uznawani za wielkich twórców XX wieku, ale za życia zarabiali pieniądze wykonując nużące zawody, np. Charles Ives, Franz Kafka i inni.
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Duża wolność inscenizacyjna, didaskalia ograniczone do minimum.
D.G.

W dramacie występuje tylko jedna postać kobieca - George Sand. Mówi się co prawda o innych pisarkach, ale raczej nie zbyt pochlebnie…

Mickiewicz: Zgłaszam kandydaturę niezapomnianej Elizy Orzeszkowej, Marii Konopnickiej a także…
Voltaire: Hm… A może odłożymy wybór pań do następnego zebrania?
Krytyk: Warto przyjrzeć się im bliżej.
Voltaire: […] Na razie wystarczy nam jedna wspaniała i jakże pracowita…
A.K.

Warto poszukać innych emocji, stanów czy sposobów, niż cynizm, sarkazm, ironia czy poczucie niższości. Znaleźć ukryte motywacje. W końcu rzecz dzieje się w kosmosie, na zakręcie Mlecznej Drogi, więc tam wszystko jest możliwe.

Ludzie, którzy już nie żyją z pewnością mają inny punkt odniesienia do ziemskiego życia, swojej twórczości, osiągnięć, tego, co zrobili, czego nie zdążyli. I gdy już się znaleźli w tej sytuacji, jakoś też muszą się odnieść do swojego ateizmu. ​
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Dramat trochę niekompletny, raczej historyjka krótkometrażowa, idealny jako inspiracja albo dodatek.
D.G.

Bohaterowie są umiejscowieni w abstrakcyjnym miejscu - dwudziesty pierwszy zakręt Drogi Mlecznej - co daje duże możliwości inscenizacyjne. Rozwiązania multimedialne, połączenie świata pokazanego w dramacie z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi może poszerzyć wymowę utworu. Wykorzystanie wizualizacji oraz mapingu.
A.K.

Miejsce akcji jest na tyle absurdalne, że z powodzeniem można używać wszelkich dobrodziejstw sztuk audiowizualnych.
K.W.
 

UWAGI DODATKOWE

Opowieść o mistrzu. Genialne jako inspiracja.
D.G.

Mickiewicz: […] Pisarz żyjący istnieje w czasie rzeczywistym i w swoich dziełach. A więc może istnieć jednocześnie w trzech czasach: w teraźniejszości, w przyszłości i w przeszłości.
A.K.

Bezwzględność obowiązujących kanonów. Niekiedy nawet po śmierci.
K.W.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1977

WYDANIE

Auderska Halina, Kwartet wokalny, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa, 1977

DOSTĘPNOŚĆ

w bibliotekach

PRAPREMIERA

28.05.1977 - Teatr Polskiego Radia, pod tytułem: Kwartet wokalny na mlecznej drodze, reż. Juliusz Owidzki, realizacja akustyczna - Jerzy Jeżewski

INNE WAŻNE REALIZACJE

Brak informacji.

CIEKAWOSTKI

Brak informacji.
 

LINKI

streszczenie sztuki na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/1080/streszczenie-kwartet-wokalny.pdf

Kwartet wokalny
  w Encyklopedii Teatru Polskiego
http://www.encyklopediateatru.pl/sztuki/25015/kwartet-wokalny-na-mlecznej-drodze
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA