TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

GABRIELA ZAPOLSKA
KOBIETA BEZ SKAZY

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​15

KOBIECYCH

6:
Rena
Fila
Panna uświadomiona
Mężatka bez przesądów
Kobieta wyższa
Pokojowa

MĘSKICH

9:
Halski
Edward Kaswin
Redaktor
Poseł do Rady Państwa
Człowiek bogaty i muzykalny
Lokaj Michał
Agent przedsiębiorstw pogrzebowych
Pierwszy mąż bez przesądów
Drugi mąż bez przesądów

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

0 
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Akt I - 10 scen
Akt II - 16 scen
Akt III - 14 scen
 

MIEJSCA AKCJI

Jedno miejsce akcji: salon w mieszkaniu Reny.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Autorka pisze na końcu:
REKWIZYTA.
3 stoliki
2 kanapy
Dywany
fotele
dużo poduszek
pianino
przybory do pisania
dzwonek
kwiaty (konwalje i duży bukiet)
książki
wieszadło w przedpokoju
karafka
syfon
filiżanka do kawy
taca
bilet wizytowy
pocztówka,
szampan i szklanki.
Żaden z rekwizytów nie jest decydujący i przy współczesnej realizacji nie będzie konieczny.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Brak.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Wtrącenia z języka niemieckiego i francuskiego.
 

KONWENCJA

tragikomedia / komedia erotyczna /  komedia romantyczna / dramat obyczajowy / dramat mieszczański / dramat psychologiczny 
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

elitarność / miłość / moda / moralność / poliamoria / poszukiwanie szczęścia / pożądanie / pruderia / przyjęcie / romans / rozwiązłość / salony / seks / zależność między kobietą a mężczyzną

TROPY INTERPRETACYJNE

Moda na związki poliamoryczne.
D.G.

Impreza.
Melodramat.

Odgrywanie ról w relacjach damsko-męskich.

Współcześnie bohaterowie wzbudzają raczej litość, co nie przemawia za ponadczasowością utworu.
E.O.

Temat szukania miłości, romansów i upatrywania w tym drogi do szczęścia i satysfakcji można uznać za aktualny do dziś. Na szczęście zmieniło się i społeczeństwo, i postawy, i ambicje, i prawa kobiet.
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Tekst z potencjałem, ale nieprzełamujący stereotypowego budowania postaci. Utrzymuje stereotypy amantów, naiwniaków, silne i okłamujące się kobiety. Tak zwane dłużyzny i lanie wody, trochę zbyt radykalny i moralizatorski.
D.G.

Z jednej strony większość postaci rozemocjonowana w uniesieniu, ale wszystko kręci się wokół jednego TYLKO tematu - seks / pożądanie. Nie ma materiału na zbudowanie niebanalnych postaci. A szkoda.
E.O.

Postacie dość płaskie, trzeba by się nagimnastykować, by dodać im jakiejś przewrotności.
Dość interesująca postać Edwarda Kaswina.
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Wymaga pomysłu scenicznego, bo inaczej trąci myszką; trzeba wymyślić, jak to przetworzyć, żeby mogło „rozmawiać” ze współczesnym widzem.
D.G.

Trzeba by ten dramat potraktować grubą kreską, skrócić. Potrzeba przerysowania, poczucia humoru.
E.O.

Dramat wymaga ciekawego uwspółcześnienia i bardzo świeżego spojrzenia na temat możliwości wdawania się w romanse. ;)
K.W.
 

UWAGI DODATKOWE

Brak.
D.G.

Brak.
E.O.

Brak.
K.W.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1912

WYDANIE

w: Zapolska Gabriela, Komedie wybrane, Świat Książki, Warszawa, 2004, ​ISBN 83-7391-223-1

DOSTĘPNOŚĆ

w bibliotekach i księgarniach

PRAPREMIERA

22.02.1912 - Teatr Rozmaitości w Warszawie, reż. L. Śliwiński

INNE WAŻNE REALIZACJE

17.05.1912 - Teatr Letni w Warszawie, w roli Reny - Irena Solska (gościnnie)
25.10.1919 r. - Teatr Bagatela, Kraków, reż. Ludwik Czarnowski

04.05.1968 r. - Teatr Polski, Warszawa, reż. Józef Gruda

realizacje telewizyjne:

1979 - emisja 11.05.1979, reż. Lech Komarnicki
1996 - emisja 02.03.1996, reż. Wojciech Nowak, w roli Reny - Maria Pakulnis, w roli Fili - Joanna Szczepkowska, w roli Halskiego - Krzysztof Wakuliński, w roli Kaswina - Piotr Adamczyk

CIEKAWOSTKI

Wielki skandal wywołała „Kobieta bez skazy”. We Lwowie gorszącej „komedii erotycznej” nie wpuszczono na scenę, matki-Polki z Kielc złożyły kilkadziesiąt podpisów pod listem protestacyjnym, przeciwstawiając się zamiarowi wystawienia jej w miejscowym teatrze.
Premierę w warszawskim Teatrze Rozmaitości w 1912 r. skwitowały krytyczne recenzje i zjadliwe teksty w pismach satyrycznych, choć sztuka była grana w znakomitej obsadzie, z młodym Juliuszem Osterwą w roli Kaswina, a „zeskandalizowana orgiami w salonie nieskazitelnej pani Reny” publiczność tłumnie odwiedzała teatr, który dał aż 70 przedstawień.
Gabriela Zapolska (1857-1921) bezskutecznie występowała w obronie swojej „Kobiety bez skazy”. Potem sztukę przerobiła na powieść, ale i ona nie odniosła sukcesu - podobnie jak pierwowzór teatralny uznano ją za dzieło niezbyt wysokich lotów.

źródło: http://www.teatrtelewizji.tvp.pl/597910/kobieta-bez-skazy

Jako kompozycja sceniczna i zrozumienie (na swój sposób) mechanizmu życia należy Kobieta bez skazy do najlepszych sztuk Zapolskiej, ma jednak pewną wadę: za dużo się tu mówi. Te ciągłe rozmowy o…, powiedzmy, o „cnocie'' są nieco nużące; chwilami słuchacz doświadcza uczucia pewnego zakłopotania, zawstydzenia, bardziej niż gdyby się na scenie działy najgorsze rzeczy. Zapolska powinna by lepiej wiedzieć, o czym się nie mówi…
Tadeusz Boy-Żeleński, Flirt z Melpomeną
 

LINKI

Kobieta bez skazy  w bazie realizacji e-teatru
http://www.e-teatr.pl/pl/realizacje/2780,sztuka.html

Kobieta bez skazy  w Encyklopedii Teatru Polskiego
http://www.encyklopediateatru.pl/sztuki/2780/kobieta-bez-skazy

Kobieta bez skazy
  w internetowej bazie filmu polskiego
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?szukaj=kobieta+bez+skazy&rodzaj=1​

Kurjer Warszawski: dodatek poranny. R.92, 1912, nr 53 - na str. 1 zapowiedź prapremiery z pełną obsadą
http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=185792

Nowa Gazeta: poświęcona wszelkim zjawiskom życia społecznego, R.7, nr 225 (17 maja 1912) - na str. 4 zapowiedź gościnnego występu Ireny Solskiej
http://polona.pl/item/15069810/0/
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA