TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

KRYSTYNA UNIECHOWSKA
JUDYTY

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​5

KOBIECYCH

3:
Judyta I
Judyta II
Judyta III

MĘSKICH

2:
Adiutant Holofernesa
Holofernes

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

​0 
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Brak podziału na akty i sceny.
 

MIEJSCA AKCJI

Jedno miejsce akcji. Miejsce enigmatyczne. Osobiste.
Dramat rozpoczyna się w mrocznej sieni budynku, z którego Holofernes od tygodni kieruje atakami na ogłupiałe, ale i uparte oraz nie poddające się miejsce. W głębi sieni widać drzwi. Za tymi drzwiami, gdzie urzęduje Holofernes albo popełniono zbrodnię, albo wykonano pewien wyrok, lub też przychwycono samą sprawiedliwość na gorącym uczynku. W każdym razie wszystkie Judyty wmawiają, że coś tam się stało.
Nie jest to jednak tak oczywiste, bo cóż może być oczywistego w legendzie, historii, a nawet w wyrokach: wykonanych, wykonywalnych czy przewidzianych.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Szklanka lub szklanki - dowód na to, co jest prawdziwe, co się zdarzyło.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Biblijna Księga Judyty.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Zrozumiały, współczesny.
 

KONWENCJA

tragikomedia / absurd / dramat metaforyczny / dramat abstrakcyjny
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

czas / głowa / Holofernes / instynkt / istnienie / Judyta / kłamstwo / legenda / miłość / morderstwo / ojczyzna / prawda / ratunek / sława / spór / sprawiedliwość / zemsta

TROPY INTERPRETACYJNE

Komedia z przytupem na koniec.
Bardzo mocne i zaskakujące zakończenie.
Zabawna kłótnia między trzema Judytami o to, która tak naprawdę zabiła Holofernesa, kończy się dla nich tragicznymi konsekwencjami. Mężczyźni nagle, brutalnie, wkraczają do świata kobiet, by postawić kropkę, czyli uciszają je na zawsze. Może być historią o bezsilności. Może też być krytyką współczesnych feministek, za kłótliwość i nieefektywność w działaniu. Wtedy „głową Holofernesa” możemy symbolicznie uczynić ustawę aborcyjną, albo o in vitro, albo o związkach partnerskich, finał jest brutalny - w rzeczywistości również.
Dramat może być świetnym paszkwilem na dzisiejsze patologiczne karierowiczostwo, np.: Mama Madzi, mania wielkości albo chora ambicja - Putin mógłby zagrać Holofernesa.
D.G.

Chęć pojawienia się na kartach historii.

Chęć usprawiedliwienia swoich zbrodni.

Uniechowska przywołuje Księgę Judyty  i jej błogosławioną zbrodnię. Multiplikuje bohaterkę znaną z obrazów słynnych malarzy i każdemu wcieleniu daje inny powód do morderstwa.
E.O.

Dramat jest absurdem. Nawet nie łatwo jednoznacznie stwierdzić, o czym jest. Może opowiadać o rozszczepieniu osobowości. O traumie. O szaleństwie. O wewnętrznej misji. O tym, że legenda musi się wypełnić. O zagubieniu. A może to historia o czasie, do którego jesteśmy za bardzo przywiązani? O tym, co się dzieje, gdy zabierze nam się fundamentalny symbol kultury, wartość jaką jest Czas? O momencie, gdy zgubimy się w historii? Gdy zapętlimy się w koszmarze?
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Ciekawe postaci, dynamicznie się rozwijające.
D.G.

Zabawne jest ujęcie trzech Judyt kłócących się o to, która jest prawdziwa i która rzeczywiście odcięła głowę Holofernesowi. Jednocześnie postać Judyty została odarta z mitu i sprowadzona do współczesnej kobiety żądnej sławy.
E.O.

Odpowiedź na pytanie - kto jest kim, po co i co ich łączy oraz ile było szklanek?
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Tekst napisany, lekko, współcześnie.
D.G.

Bardzo plastyczna, formalna jednoaktówka.
E.O.

Właściwie może to być monodram.
Na pewno warto się zastanowić nad tym, jak aktor ma zagrać bez głowy.
​Dramat jest też bardzo krótki, ale sama nie wiem, czy to ma jakiekolwiek znaczenie w przypadku tego tekstu.
K.W.
 

UWAGI DODATKOWE

Tekst ma wydźwięk antywojenny, dlatego wdaje mi się bardzo aktualny.
D.G.

Brak uwag.
E.O.

Jeśli Judyta jest jedna, i jeżeli budżet realizacji by na to pozwalał, można użyć hologramu dla dwóch pozostałych Judyt (swoją drogą jak ładnie ta nazwa - hologram - nawiązuje do Holofernesa).

Ciekawe wydaje mi się całkowite zignorowanie czasu. To, że w tym dramacie wszystko się na siebie nakłada.
K.W.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1957 (data publikacji w Dialogu)

WYDANIE

Uniechowska Krystyna, Judyty, Dialog, 1957, Nr 9, s. 103-107

DOSTĘPNOŚĆ

w bibliotekach

PRAPREMIERA

brak informacji

INNE WAŻNE REALIZACJE

brak informacji

CIEKAWOSTKI

brak
 

LINKI

tekst sztuki dostępny na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/9752/uniechowska-judyty-9-1957.pdf

Judyty  w Encyklopedii Teatru Polskiego
http://www.encyklopediateatru.pl/sztuki/26886/judyty
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA