TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

AMELIA HERTZÓWNA
FLEUR-DE-LYS

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​5

KOBIECYCH

​0

MĘSKICH

​3:
Gilles de Rais - sam mówi o sobie: Gilles de Laval-Montmorency, pan na Rais, par i marszałek Francji
Biskup Francesco Prelati
Jan Rossignol

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

​2:
dzieci:
Fleur-de-Lys - córka Gillesa, lat 8
Odette - dziewczynka złotowłosa
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Jedna scena (jednoaktówka).
 

MIEJSCA AKCJI

​Sala w zamku Tiffanges.

Miejsce to samo przez cały czas. Pod koniec Fleur-de-Lys wchodzi na schodki w głębi i otwiera bogato rzeźbione drzwi, robiące wrażenie zamkniętego obrazu ołtarzowego. Za drzwiami widać niszę obitą czerwono oraz łoże pokryte czerwonym aksamitem.
Gilles jest panem tego zamku. Sam mówi o tym miejscu: Nie mogę pozostać samotny tutaj, w tym gnieździe łotrów i morderców.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

​Księga z obrazkami, której nie wolno ruszać Fleur-de-Lys. Ona mimo to ją ogląda i rozmawia z Odette o obrazkach. Z rozmowy można wywnioskować, że to Biblia oraz że Fleur-de-Lys nic o niej nie wie, choć wychowuje ją ojciec wraz z biskupem.

Obrazek namalowany w książce przez Gillesa (ojca Fleur-de-Lys) i Fleur-de-Lys - Ogród Rozkoszy. Początkowo Fleur-de-Lys go maluje, później również o tym obrazku rozmawia z Odette.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Biblia.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

​Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Język współcześnie zrozumiały, minimalnie stylizowany na dworski, rycerski.
Jedno wtrącenie z łaciny: ignorantia affectata - użyte jako termin kościelny (ignorancja zawiniona).
 

KONWENCJA

​dramat filozoficzny / dramat symboliczny / dramat moralny / rycerska baśń
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

Anioły / Chrystus / ciało / czarodziej / diabeł / dobro i zło / dusza / dziecko / dziewczynka o złotych włosach / grzech / kłamstwo / miłość / moralność / morderca / morderstwo / niewinność / odrzucenie / okrucieństwo / pakt z diabłem / przerażenie / relacja ojca i córki / relatywizm / rozgrzeszenie / rzeź niewiniątek / samotność / siły zła / strach / szatańskie nasienie / śmierć / świadomość / wina / władza / wychowanie dziecka / zbawienie / zbrodnia

TROPY INTERPRETACYJNE

​Bezstresowe wychowanie dzieci.
​Egoistyczni rodzice, chowający dzieci dla realizacji swoich pragnień czy marzeń.   
Wpływ wychowania na charakter czy osobowość człowieka.                                                                     
Czy zło jest w nas, czy przychodzi z zewnątrz?
Definicja zła.
Przepis na idealnego mordercę.
Czy Hitler mógł mieć coś wspólnego z małą Fleur-de-Lys?
Czy zło może czynić człowieka prawdziwie szczęśliwym?
Brak i potrzeba miłości.
Tworzenie własnych zasad moralnych.
Oczyszczająca, podniecająca krew.
Tacierzyństwo.
Próżność.
Pycha.
Polemika z wykorzystywaniem ludzi do eksperymentów psychologicznych (np. eksperyment więzienny prof. Philipa Zimbardo).
D.G.

Na poziomie psychologicznym i filozoficznym: czy da się wychować dziecko poza „programowaniem” światopoglądowym? Co się stanie, jeśli dziecko nie zostanie wyposażone w żadne kategorie moralno-etyczne?

Konflikt pomiędzy kościołem katolickim a rodzicem - kto ma prawo decydować o wpajanych dziecku wartościach?

Czym jest zło? Czy pragnienie zła jest złem?

Seryjne porwania i zabójstwa dzieci.

Z perspektywy społecznej: przedziwne i fascynujące wahania układu sił, przedefiniowanie hierarchii (pan, władca, dostojnik kościoła, mężczyzna, ojciec Vs dziecko, kobieta, córka).
Kto ma władzę, kto jej pragnie, w jaki sposób do niej dąży, kto jest posłuszny komu i dlaczego, kto kogo degraduje, kto podejmuje decyzje, kto płaci, kto cierpi - wszystko to zapętlone, postawione na głowie, wieloznaczne i niezwykle przez to wytrącające z normatywnych kategorii.

Z perspektywy feministycznej (trochę przewrotnie): kobieta (dziewczynka) nie „wytresowana” według żadnego z patriarchalnych porządków, ale musi wybrać pomiędzy tzw. stereotypowym (i jednak tradycyjnie chrześcijańskim) dobrem i złem. I jej wybór jest zaskakujący.
Gilles (ojciec) i Biskup właściwie dość przedmiotowo traktują Fleur-de-Lys, obaj myślą o niej jak o narzędziu (do zdobycia władzy, odkupienia win) - żaden się nie spodziewa, że ona chce być samodzielnym podmiotem.
Nie mów tyle, chcę myśleć. Gdybym wiedziała, czego wy chcecie ode mnie, ty i on (…) Ja także chcę zabić. (Fleur-de-Lys)
U.K.

​Dziecko jako doskonałe wcielenie szatana (Dziecko Rosemary).
Dziecko wychowywane poza dobrem i złem – nie potrafiące odróżnić tych pojęć.
Dyskusja o ateizmie.
Postać biskupa, który daje milczące pozwolenie na szerzenie zła i zabijanie niewinnych dzieci.
Okrutny, bezwzględny ojciec.
Rytualne ofiary z dzieci.
Obsesja władzy i mocy.
Dyskusja na temat natury człowieka i natury zła.
A.K.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Ciekawe możliwości konfiguracji obsadowej, ważne jest zderzenie dziecinnej autentycznej niewinności z wyrachowaniem dorosłych.

D.G.

​Bardzo ciekawe postaci.
Żywe, niejednoznaczne, zwarte dialogi.
Skomplikowane emocje, przeżywane - nie „przegadane”.
Duża doza ironii.

Jak zagrać dzieci?

Za dużo się pytasz. We wszystkich bajkach pytać nie wolno i u nas także nie. (Fleur-de-Lys)
U.K.

​Ciekawie, niejednoznacznie zbudowana postać Fleur de Lys. Niewinne 8-letnie dziecko, które wypowiada się jak dorosła osoba. Nie mów tyle, chcę myśleć (…) Ja także chcę zabić.

Postać ojca – świadomość popełnianych zbrodni, wstręt do własnego ciała, chęć rządzenia światem, zdobycia władzy jest u niego silniejsza niż miłość do jedynej córki. Postać nie jest jednoznacznie zła.
A.K.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Tekst daje dużo możliwości inscenizacyjnych, uruchamia wyobraźnię.
D.G.

​Mówi się o wielu dzieciach - wcześniej porwanych, przywiezionych do zamku i zamordowanych.

Mimo, że jest to jedna scena, to konstrukcja całości jest dość wieloznaczna - można w niej wyróżnić kilka krótkich, odrębnych części. Pozornie mamy do czynienia z jednością czasu. Z drugiej strony - Odette na początku jest żywa, a potem martwa, i mówi się o tym, że zabił ją Gilles, jednak od momentu, gdy ostatni raz Odette była widoczna na scenie żywa, do momentu, gdy widzimy ją martwą, Gilles znika ze sceny tylko na krótką chwilę - czyli nie miał możliwości jej zabicia, jeśli próbujemy interpretować dramat realistycznie.

Kwestia obsadowa - kto i jak ma grać dzieci?

Szerokie pole interpretacyjne, bardzo oszczędne didaskalia, niewiele szczegółów dotyczących świata przedstawionego.

Nic tu nie jest łatwe na poziomie ocen moralnych - to nie jest sztuka z tezą, tylko szereg wątpliwości.

Pytanie o tzw. kostium (w pewnym sensie jest to decyzja dotycząca konwencji, ale i obszerności filozoficznej interpretacji): historyczny, fantastyczny, łotrzykowski, baśniowy… Można tu i operowo, i niemal na pustej scenie.
U.K.

Brak uwag.
A.K.
 

UWAGI DODATKOWE

Zaskakujące spojrzenie na zło i dobro.

Świetny tekst - śmiały, odważny, nawet bezczelny. Właśnie o to w sztuce chodzi, aby pozwolić swojej wyobraźni zajrzeć do najciemniejszych zakamarków duszy, poeksperymentować w bezpiecznej teatralnej przestrzeni, podejmować próby zrozumienia natury ludzkiej, ale nie w idealistyczny, życzeniowy sposób, tylko właśnie w obrzydliwie realny.
D.G.

​Niepokojąca historia, choć dramaturgia sztuki jest właściwie zbudowana na rozmówkach (poza poważną, decydującą rozmową końcową dotyczącą dalszych losów Fleur-de-Lys). Autorka bardzo oszczędnie dawkuje informacje z przeszłości, ze świata zewnętrznego i każdy taki strzęp wiedzy otwiera kolejne mroczne domysły.
U.K.

​​Zło czające się w każdej istocie. W sprzyjających okolicznościach wypełzające na zewnątrz.

Atmosfera lęku. Mimo, że nie ma wartkiej akcji napięcie utrzymane na wysokim poziomie.

Filozofia zła.
A.K.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1908
(w tym samym roku pierwsze wydanie w: Panteon, Paryż, 1908, nr 2, s. 143-160)

WYDANIE

w: Amelia Hertzówna, Dramaty zebrane, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2003, ISBN 83-7363-134-8

DOSTĘPNOŚĆ

w niektórych księgarniach (np. uniwersyteckich, internetowych) i niektórych bibliotekach

Sztuka została również opublikowana w Dialogu, nr 5-6, 2001.

PRAPREMIERA

Brak informacji.

INNE WAŻNE REALIZACJE

Brak informacji.

CIEKAWOSTKI

Warto sięgnąć po wstęp w w/w wydaniu. Znajduje się tam próba analizy, czemu - mimo uznania - dramaty Hertzówny tak skąpo były wystawiane.

 

LINKI

tekst sztuki dostępny na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/243/hertzowna-fleur-5-6-2001.pdf

streszczenie sztuki na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/243/streszczenie-fleur-de-lys.pdf

m.in o Fleur-de-Lys  w kontekście dekadentyzmu, feminizmu i dandyzmu - artykuł prof. Marii Podrazy-Kwiatkowskiej pt.: Młodopolska femina: garść uwag, opublikowany w dwumiesięczniku „Teksty drugie”, nr 4/5/6 (22/23/24), 36-53, dostępny w bazie Bahum
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1993-t-n4_5_6_(22_23_24)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1993-t-n4_5_6_(22_23_24)-s36-53/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1993-t-n4_5_6_(22_23_24)-s36-53.pdf
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA