TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • SPEKTAKLE
  • ARCHIWUM
  • WYSTAWY
    • KREM I CZEKOLADA
    • świat poszedł do przodu
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  TERAZ POLIŻ
Obraz

ZOFIA NAŁKOWSKA
DZIEŃ JEGO POWROTU

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​5
​(+ 6 postaci, które nie pojawiają się na scenie, ale jest o nich wciąż mowa)

KOBIECYCH

2:
Monika Ilecka - żona Ksawerego, lat 28; łagodna, miła, chcąca jak najlepiej, kobieca
Bronia Lelewska - kuzynka Moniki, lat 20; młodość, ufność, gorąca uczuciowość

MĘSKICH

3:
Dominik Ilecki - lat 64; siwy, szczupły, prowincjonalnie zbyt grzeczny, niewątpliwie maniak, ale bez karykatury. Na przemian nieśmiały i dający się unosić oburzeniu.
Ksawery Ilecki - syn Dominika, lat 35; gwałtowny, namiętny, może być ładny. Mimo uczuciowości, typ tragiczny urodzonego zbrodniarza
Tomasz Wiciński -  lat 32; charakter, dobroć, prostota, kultura

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

0
(+ mówi się o 3 dzieci, 2 kobietach i 1 mężczyźnie:
dwójce dzieci, które wychowuje Dominik: chłopczyk starszy i młodsza dziewczynka; są to dzieci mężczyzny, którego zabił Ksawery;
zmarłym synu Moniki i Ksawerego;
mężczyźnie, którego zabił Ksawery;
jego kochance - w jej mieszkaniu Ksawery go zabił;
wdowie po zabitym)
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Akt I - 8 scen
Akt II - 8 scen (w numeracji jest scen 9, ale brakuje sceny 5-tej)
Akt III - 7 scen
 

MIEJSCA AKCJI

Jedno stałe miejsce akcji o różnych porach dnia - dość duży pokój (salon) z widocznymi oknami na ulicę, na zewnątrz panuje zima. Jest to mieszkanie Ksawerego i Moniki, w którym mieszka też Bronia.

W didaskaliach informacja: urządzenie nowoczesne, bardzo proste. Autorka podaje też detale: niski stolik, kwiaty, fotel - zupełnie nieistotne dla akcji (mimo to didaskalia bardzo szczegółowe).

​Salon ma dwa wyjścia: jedno - prowadzące przez przedpokój na zewnątrz oraz do oddzielnego pokoju Broni, o którym mowa, ale który nie jest pokazywany; drugie - opisane w didaskaliach jako przejście do jadalni.

Akcja dzieje się jednego dnia: Akt I - około dziesiątej rano; Akt II - o czwartej po południu; Akt III - wieczorem.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Getry Ksawerego, które Monika zawozi mu do więzienia, potem Ksawery ma je na sobie.

Kilkakrotnie rożne postacie biorą do rąk fotografię Ksawerego, która stoi na stole, i komentują ją.

Bohaterowie zostawiają lub zabierają futra. Ze względu na to, że niektórzy ukrywają się przez powracającym z więzienia bohaterem, futra mogą ich zdradzić, jeśli nie zostaną przypilnowane.

Didaskalia bardzo szczegółowe.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Brak.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Język zrozumiały współcześnie.

Sporo przegadania i melodramatyzmu. Męczące wywody o miłości.

Rozmowy i didaskalia przesycone cierpieniem, nieszczęściem, wstrząsami (autorka nazywa je otrząsami) i zamyśleniami nad przeżywanymi, lecz jeszcze nie nazwanymi, traumami.

Sporo „wielkich słów” wypowiadanych z namaszczeniem.
 

KONWENCJA

​melodramat / dramat obyczajowy / dramat psychologiczny / mieszczański romans tragiczny
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

determinizm / natura zła / nieszczęście / normy społeczne / oczekiwanie / proces / przebaczenie / przeznaczenie / rozstanie / więzienie / wina / wojna / zbrodnia / zbrodnie wojenne / zdrada / zło

TROPY INTERPRETACYJNE

To, co kochamy w ludziach najbardziej, to nieszczęście i zło. Prawdziwa miłość jest tam, gdzie jest prawdziwe zło (w tym przypadku zabójstwo człowieka, a nawet wielokrotne zabójstwa).

Dobro i zło istnieją od ludzi niezależnie i muszą się dokonywać, dlatego nigdy nie wiadomo na kogo padnie która z ról do wykonania i nigdy nie wiadomo, w jakim momencie życia. Mocny determinizm.

Najbardziej dobroduszna bohaterka nie dość, że uprawia seks na więziennej pryczy ze swoim osadzonym mężem zabójcą, to jeszcze rodzi mu dziecko, które umiera w młodym wieku, a potem znajduje sobie dobrego partnera. Próbuje dobić się jakoś do normalności. Ale nie umie się wyrwać z nieszczęścia, które jest dla niej pociągające mimo, że sama boi się do tego przyznać.

Ciekawy wątek dotyczący zbrodni wojennych i zbrodni w czasie pokoju.

Najstarszy bohater, ojciec tytułowego „jego”, próbuje psychologicznie, czy raczej psychoanalitycznie, poprzez analizę dzieciństwa syna, odpowiedzieć sobie na pytanie: czemu syn jest zabójcą? Ciekawe.

Kobiety pracują, żeby zarobić na utrzymanie domu, dlatego w domu nie ma pokojówki. Gdyby mężczyzna pracował, byłoby inaczej.
M.J.

​Temat rodziny zbrodniarza/-y: być może to się daje jakoś porównać do sytuacji lustracyjnej, a właściwie groźby sytuacji lustracyjnej - awantura miłosna okazuje się mieć tło wojenne, w jakimś sensie polityczne.

Natura zbrodniarza i związane z nią pytania o zło w człowieku: czy to jest określone? kto może popełnić zbrodnię / zabić? kiedy po dziecku można zobaczyć, co z niego wyrośnie?

Kto i czy w ogóle ma prawo do przebaczenia?

Zobowiązania moralne wobec społecznie wyklętych.

Autodestrukcyjna potrzeba toksycznych relacji, samoudręczenia, komplikowania sobie życia.
Tęsknimy za dobrem, ale kochamy zło… (Dominik)
U.K.

​Czy każdy może popełnić zbrodnię? Czy ci, którzy ją popełnili, są tacy inni, niż my?  - zastanawia się Bronia.

Jakie są relacje zbrodniarza z członkami jego rodziny?
Jak żona przebacza zbrodnię męża? Jak ojciec przebacza zbrodnię syna?
Jak rodzina może odkupić winy syna/męża, który dopuścił się zbrodni? Czy istnieją jakieś normy społeczne, które to regulują?

Każdy z nas jest zbrodniarzem możliwym. To, to! Każdy jest zbrodniarzem, który nie popełnił zbrodni. I o nikim tego nie wiadomo – przedtem! (Dominik)
E.O.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

​Dużo wewnętrznie przeżywanych tragedii, które autorka próbuje opisać w didaskaliach.

Dramat kojarzy mi się z brutalizmem Sarah Kane – bohaterowie tragiczni, skazani na rozpad i nieszczęście. Śmierć. Wojna. Niemożność zrozumienia. Nieudane próby normalnego życia. Wielka miłość i nierozerwalne z nią wielkie cierpienie.
M.J.

​Biorąc pod uwagę analizę sytuacji i relacji między postaciami oraz perspektywę psychologiczno-symboliczną: materiał aktorski jest zajmujący w każdej z postaci. Jednak biorąc pod uwagę sposób kształtowania wypowiedzi poszczególnych postaci, sposób zachowania - ogromnie to jednak schematyczne i momentami wręcz banalne.

W didaskaliach ogólne wrażenie: gorąca emocjonalność hamowana zmęczeniem lub otępieniem.

Mnóstwo kwestii „jak z antologii ważnych cytatów” - niektóre zdania rezonerskie, pompatyczne, inne - symboliczne, wręcz poetyckie.
U.K.

​Ciekawa rola żony oczekującej na męża wracającego z więzienia. Jest już w związku z innym mężczyzną, o czym w dniu powrotu dowie się jej mąż.
E.O.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Brak uwag.
M.J.

​Za dużo słów.

Zbyt patetyczne - momentami naprawdę brakuje jakiejś przeciwwagi dla całej sytuacji całkiem serio postawionej na ostrzu noża ze wszystkich punktów widzenia.

Wydaje się, że intryga jest zajmująca i zaskakująca na tyle, że dramat powinno się czytać jednym tchem - a jednak tak nie jest. Tekst rozwleczony, przegadany i męczący - być może z dzisiejszego punktu widzenia brakuje mu tempa, lub jakiejś radykalnej decyzji estetycznej (co do formy, konwencji itp.).
U.K.

​Żeby dziś wystawić ten dramat, należałoby znacznie skrócić (szczególnie za długie kwestie w dialogach) lub zmiksować z innymi tekstami literackimi.
E.O.
 

UWAGI DODATKOWE

​Bardzo szczegółowy opis postaci, rzucający ciekawe światło na role społeczne kobiet i mężczyzn w czasach autorki / lub na jej wyobrażenie o nich.
M.J.

​Przy całej dość jednak pruderyjnej konwencji rozmów w tej sztuce - parokrotnie odważnie i wprost mówi się o seksie lub sytuacji łóżkowej. Wywołuje to interesujący zgrzyt pomiędzy anachroniczną formą zwracania się postaci do siebie nawzajem, ciągle żywymi konwenansami i odwagą autorki, która jednak porusza tematy, „o których się nie mówi”. Tworzy się interesująca analogia pomiędzy pewnym tabu erotyzmu i tabu zbrodni, a już szczególnie zbrodni wojennej.
U.K.

Brak uwag.
E.O.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1931

WYDANIE

w: Nałkowska Zofia, Utwory dramatyczne, Czytelnik, Warszawa, 1990, ISBN 83-07-02062-X
(pierwsze wydanie, jedyne wcześniejsze niż w/w: 1931, w oficynie Gebethnera i Wolffa)

DOSTĘPNOŚĆ

​w księgarniach i bibliotekach

PRAPREMIERA

​4.07.1931, Teatr Nowy im. Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu, reż. Stanisława Wysocka

INNE WAŻNE REALIZACJE

17.06.1945, Teatr Stary w Krakowie, Duża Scena, reż. Jerzy Ronard Bujański, ze scenografią Tadeusza Kantora i Danutą Szaflarską w roli Broni

realizacje telewizyjne:
1962 - emisja 24.09.1962, reż. Ireneusz Kanicki, w roli Moniki - Zofia Mrozowska, w roli Ksawerego - Jan Świderski
1982 - emisja 20.09.1982, reż. Andrzej Łapicki, obsada: Monika - Krystyna Janda, Ksawery - Jan Englert, Dominik - Andrzej Łapicki, Tomasz - Olgierd Łukaszewicz, Bronia - Małgorzata Zajączkowska

CIEKAWOSTKI

13 marca 1931 roku Nałkowska pisze w swoim dzienniku: Próby „Dnia jego powrotu” trwają. Byłam na paru. Mimo najlepszej opinii dyrekcji i aktorów, ja mam bardzo zły stosunek do tej sztuki. Jest dobra scenicznie, jest zręczna - ale w opracowaniu tak starannym, w tym wygładzeniu aż słodkawym zatracił się sens, który jednak jest wzięty z najlepszej mnie - i jakoś zepsuty. Tak że to nie jest jakaś radość dobra, jakieś istotne oparcie przeciw życiu.

2 kwietnia pisze: Byłam na dwóch próbach „Dnia jego powrotu”, który jest melodramatyczny i do tego grany fałszywie, nie umiem się oprzeć bezsensownym modyfikacjom. Ileż mię to kosztuje.
 

LINKI

streszczenie sztuki na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/10426/streszczenia-dom-kobiet-dzien-jego-powrotu-renata-sluczanska.pdf

Dzień jego powrotu  w Encyklopedii Teatru Polskiego
http://www.encyklopediateatru.pl/sztuki/129/dzien-jego-powrotu

Dzień jego powrotu w bazie realizacji e-teatru
http://www.e-teatr.pl/pl/realizacje/129,sztuka.html

Dzień jego powrotu w internetowej bazie filmu polskiego
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?szukaj=dzie%C5%84+jego+powrotu&rodzaj=1

fotografie ze spektaklu w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Łucku w zasobach Narodowego Archiwum Cyfrowego
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/148621/
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/148622/

fotografie ze spektaklu w Teatrze Miejskim w Sosnowcu w zasobach Narodowego Archiwum Cyfrowego
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/150491/

Zmowa kobiet? Inscenizacje feministyczne w polskim teatrze dwudziestolecia międzywojennego - obszerny artykuł Diany Poskuty-Włodek na łamach czasopisma literaturoznawczego Przestrzenie teorii  dotyczący m.in. realizacji ​Dnia jego powrotu
http://pressto.amu.edu.pl/index.php/pt/article/viewFile/3968/4016
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA