TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • #100lat
  • #dziwystołeczne
  • DZIWY POLSKIE
  • SPEKTAKLE
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • O NAS
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • HOME
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • #100lat
  • #dziwystołeczne
  • DZIWY POLSKIE
  • SPEKTAKLE
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • O NAS
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • HOME
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
TERAZ POLIŻ
Obraz

MARCELINA GRABOWSKA
CZYŻBY SOLURA

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

3

KOBIECYCH

1:
Maria

MĘSKICH

2:
Aleksander I
Tadeusz Kościuszko

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

0 
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Akty I-III, bez podziału na sceny.
 

MIEJSCA AKCJI

Akt I - Wiedeń 1815.
Akt II - Warszawa, Jakis czas potem.
Akt III - Taganrog 1825.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Brak.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Brak.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

​Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Język zrozumiały, łatwy w czytaniu. Dialogi żywe, dobrze prowadzone.
Wtrącenia z języków obcych.
 

KONWENCJA

dramat filozoficzny / dramat psychologiczny / dramat polityczny
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

bohater narodowy / droga do szczęścia / miłość / naród / niespełnione nadzieje / obietnica / polityka / pragnienia / proroctwo / rozmowa / siła człowieka / szaleństwo / szczęście / władza / wyzwolenie / zaufanie / żądza władzy

TROPY INTERPRETACYJNE

Egocentryzm. Narcyzm.

Główny wątkiem jest władza: nad krajem, ludźmi, nad bliskimi. Ale można też poprzez ten dramat porozmawiać o miłości: ile jej jest w naszym życiu, czy robimy na nią odpowiednią ilość miejsca? Czy współcześnie miłość nie przeżywa dewaluacji?
D.G.

Ach ta Polska! Roi się w niej od kandydatów na bohaterów, a nagle, ni stąd, ni zowąd, któryś z nich narodowy.

Aleksander zdobywa po kolei i bez trudu: Gruzję, Besarabię (obecnie część Mołdawii i Ukrainy), Finlandię i tylko z tą Polską ma problem. Mówi: Łatwiej świat rzucić sobie pod nogi niż ten naród. I co w nim jest? I co w nim takiego siedzi? Jak rozgryźć ten orzech i zębów przy tym nie stracić?
Wciąż aktualny miód na nasze serca: opowieść o tym, że jesteśmy takim nieustraszonym i bojowym narodem.
E.O.

Polska scena polityczna.
Teorie na temat sfingowanej śmierci sławnych osób m.in. Michaela Jacksona, Elvisa Presleya.
Ogromne parcie na osiągnięcie sukcesu w życiu. Propaganda sukcesu.
Zjawisko blogosfery w biznesie i znaczenie funkcjonowania blogerów, określających jak należy żyć, by być szczęśliwym i wiecznie uśmiechniętym na „selfie”.
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Ciekawe, temperamentne postaci.
D.G.

Dobry monolog początkowy analizujący polskich bohaterów narodowych - zawsze gotowych.
E.O.

Długie monologi Aleksandra.
Złożone emocje i motywacje postaci - władza i miłość - czego chcieć więcej?
K.W.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Dramat zbudowany jest głównie na dialogach. Stateczny, momentami monotonny.
D.G.

Ze względu na wciąż aktualną analizę polskiego narodu dramat można połączyć z innym tekstem literackim dla uzyskania silnego wątku historycznego.
E.O.

Akcja dramatu to głównie rozmowa między dwójką ludzi w pokoju, więc mamy po prostu gadające głowy, co dla widza nie jest szczególnie atrakcyjne.
K.W.
 

UWAGI DODATKOWE

Brak uwag.
D.G.

Brak uwag.
E.O.

Dla inspiracji można przeanalizować serial House of cards.

MARIA: Bo czy waha się obiecać wszystko ktoś, kto nie zamierza nic dotrzymać?
K.W.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1981 (wydanie)

WYDANIE

w: Grabowska Marcelina, Dokąd, człowieku?, Czytelnik, Warszawa, 1981, ISBN 83-07-00312-1

DOSTĘPNOŚĆ

Biblioteka Narodowa

PRAPREMIERA

brak informacji

INNE WAŻNE REALIZACJE

brak informacji

CIEKAWOSTKI

brak informacji
 

LINKI

brak
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA