TERAZ POLIŻ
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • OPEN CALL IDOLKI 2022
  • SPEKTAKLE
  • BILETY/TICKETS
  • #100lat
  • #dziwystołeczne
  • DZIWY POLSKIE
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • HOME
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • OPEN CALL IDOLKI 2022
  • SPEKTAKLE
  • BILETY/TICKETS
  • #100lat
  • #dziwystołeczne
  • DZIWY POLSKIE
  • CZYTANIA
  • DLA DZIECI
  • AKTYWIZM
  • TERAZ POLIŻ BAND
  • KONTAKT
  • ENGLISH
    • HOME
    • ABOUT
    • PERFORMANCES
    • READINGS
    • FOR CHILDREN
    • ACTIVISM
    • TERAZ POLIZ BAND
    • POLISH QUEENS AND QUEERNESSES
    • CONTACT
TERAZ POLIŻ
Obraz

WANDA WASILEWSKA
BARTOSZ GŁOWACKI

  • ilość postaci
  • ilość aktów / obrazów, ilość scen w aktach
  • miejsca akcji
  • elementy kostiumowe / rekwizyty
  • odniesienia muzyczne / literackie
  • język
  • konwencja
  • tematyka
  • problemy / możliwości aktorskie
  • problemy / możliwości inscenizacyjne
  • uwagi dodatkowe
  • informacje praktyczne
  • linki
 

ILOŚĆ POSTACI

OGÓŁEM

​24
+ nieokreślona liczba dziewcząt, chłopów, hajduków i żołnierzy

KOBIECYCH

4:
Bartoska - żona Wojciecha
Rózia - córka Bartosów
Agata - sąsiadka Bartosów
Starościna - żona Starosty

MĘSKICH

9:
Wojciech Bartos Głowacki - mąż Bartoski
Walek - syn Bartosów
Jan - kowal, swego czasu wędrował po Polsce
Szymon - chłop, kulawy
Władek Banach - chłop, żołnierz Kościuszki
Starosta Szujski
Trawiński - rządca Szujskiego
Hajduk
Skórzewski
Kapitan

DZIECIĘCYCH / STATYSTÓW / INNYCH

11:
Oficerowie Legionu Dąbrowskiego: I, II, III
Jeńcy: I, II (Jeniec III to Wojciech Bartos)
Kobiety Wiejskie: I, II, III
Chłopi: I, II, III

+ nieokreślona liczba dziewcząt, chłopów, hajduków i żołnierzy
 

ILOŚĆ AKTÓW / OBRAZÓW, ILOŚĆ SCEN W AKTACH

Akt I, w nim 3 obrazy:
Obraz I - Prolog,
w Obrazie 2 - 4 sceny,
w Obrazie 3 - 7 scen.

Akt II, w nim 5 obrazów:
w Obrazie 4 - 10 scen,
w Obrazie 5 - 2 sceny,
w Obrazie 6 - 5 scen,
Obraz 7 - Epilog, w nim 4 sceny.
 

MIEJSCA AKCJI

Akt I:
Obraz 1, Prolog - chata Bartosa.
Obraz 2 - komnata we dworze Starosty Szujskiego.
Obraz 3 - izba chłopska w chacie Bartosów.

Akt II:
Obraz 4 - ta sama izba chłopska, co w Obrazie 3.
Obraz 5 - ganek dworu Starosty.
Obraz 6 - przed dworem Starosty.
Obraz 7, Epilog - we Włoszech, komnata w pałacyku, w Legionie generała Dąbrowskiego.
 

ELEMENTY KOSTIUMOWE / REKWIZYTY

Brak.
 

ODNIESIENIA MUZYCZNE / LITERACKIE

Pojawiają się ludowe i żołnierskie piosenki.
Mówi się dużo o Uniwersale Połanieckim Tadeusza Kościuszki.
W Epilogu, we Włoszech, padają dosłowne cytaty i parafrazy z Mazurka Dąbrowskiego.
 

JĘZYK

OGÓLNIE

Proza.

CECHY SZCZEGÓLNE JĘZYKA

Język staroświecki, archaiczny, stylizowany na ludowo u chłopów.
Przewaga żywych dialogów.

Wtrącenia z języków obcych: niemiecki.
 

KONWENCJA

tragedia / dramat społeczno-polityczny / dramat ideowo-równościowy / dramat propagandowy
 

TEMATYKA

SŁOWA KLUCZE

XVIII wiek /​ bat / bezbronność / bieda / chłopi / „chłopski rozum” / feudalizm / głupota / Insurekcja Kościuszkowska / kosynierzy / manipulacja / moralność na sprzedaż / morderstwo / naiwność / naród / niesprawiedliwość społeczna / okrucieństwo / pan / pańszczyzna / patriotyzm / pech / polityka / Polska / postęp / powołanie do wojska / równość / socjalizm / społeczeństwo / szlachta / system / Uniwersał Połaniecki / upadek człowieka / walka klas / walka za ojczyznę / wykorzystywanie chłopów do rewolucji / wyzysk / zacofanie / zły los / zniesienie pańszczyzny

TROPY INTERPRETACYJNE

Jakie są współczesne podziały społeczne?
Obecny konflikt społeczny: prawo – lewo.
Przepaść między bogatymi, a biednymi, wyzysk kapitalistyczny, syndrom współczesnego niewolnictwa - emigranci.
Czy dalej można wymagać od społeczeństwa, żeby bezwarunkowo narażało swoje życie za kraj i poglądy?
Jakie poglądy polityczne mają obecni najbiedniejsi w Polsce i dlaczego?
Jaka jest rola kościoła w reformowaniu społeczeństwa.
D.G.

Nierówności społeczne, rozwarstwienie społeczeństwa, niesprawiedliwość, analogie pomiędzy współczesnym kapitalizmem a feudalizmem.
Silniejszy ma zawsze rację.
Niemożność przeprowadzenia reform społecznych, w sytuacji, w której nie egzekwuje się tychże reform od uprzywilejowanych grup społecznych.
Piekło jest dobrymi chęciami wybrukowane.
U.K.

Walka klas, podziały, nierówności społeczne I wyzysk to tematy wiecznie żywe i zawsze aktualne w naszej narodowej świadomości.
Nie bez przyczyny projekt muzyczny RUTA, który opiera się na archaicznych tekstach piosenek buntu chłopów przeciw feudalnemu systemowi wyzysku, zyskał taką popularność.
E.O.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI AKTORSKIE

Tekst bardzo emocjonalny, interesujący aktorsko.
D.G.

Postaci dość schematyczne, choć barwne, tragiczno-komiczne.
Wojciech Bartos - początkowo naiwny do przesady, potem zgorzkniały do przesady.
Bartosowa - jak Baba z bajki o Złotej Rybce.
U.K.

Barwne postaci, niejednowymiarowe. Dobry materiał aktorski.
E.O.
 

PROBLEMY / MOŻLIWOŚCI INSCENIZACYJNE

Dramat pozwala na duża swobodę inscenizacyjną.
D.G.

Jak to zrobić, żeby to zaangażowanie społeczne pozbawić nieznośnej propagandowej dydaktyki?
U.K.

Tekst spokojnie da się przełożyć na współczesne realia z zachowaniem historycznego tła.
​Dlaczego nikt jeszcze tego nie zrobił?
E.O.
 

UWAGI DODATKOWE

Bardzo mocny, oskarżający tekst polityczny.
Mierzy się brutalnie z pojęciem: patriota i ojczyzna.
Bardzo błyskotliwy, interesujący dramat.
​Duży potencjał feministyczny po adaptacji.
D.G.

Frapujący jest ten dramat - z jednej strony poruszający, mógłby być bardzo aktualny, całkiem sprawnie napisany, zaangażowany; z drugiej - zawiera w sobie jakiś nieznoszący sprzeciwu ton, prowokację, manipulację widzem (czytelnikiem), zbudowaną na wykorzystaniu uproszczeń, schematów i do tego wszystko w historycznym kostiumie.
Być może zresztą już jakakolwiek próba realizacji dramatu Wasilewskiej, tej Wasilewskiej, dzisiaj - byłaby sama w sobie prowokacją. Pytanie, trochę ironiczne i pół serio, brzmi: kto by się oburzył, kto by się czuł obrażony?
U.K.

Brak.
E.O.
 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

DATA POWSTANIA

1940/1941

WYDANIE

Wasilewska Wanda, Bartosz Głowacki, w: Pisma zebrane, t. 2, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa, 1956

DOSTĘPNOŚĆ

w bibliotekach

PRAPREMIERA

24.03.1946 - Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego, Kraków, reż. Józef Karbowski

INNE WAŻNE REALIZACJE

brak informacji

CIEKAWOSTKI

brak
 

LINKI

streszczenie sztuki na stronie HyPaTii. Kobiecej Historii Polskiego Teatru
http://www.hypatia.pl/web/pageFiles/attachments/10521/streszczenie-bartosz-glowacki.pdf​

Bartosz Głowacki  w Encyklopedii Teatru Polskiego
http://www.encyklopediateatru.pl/sztuki/10903/bartosz-glowacki

pełna informacja o prapremierze w bazie realizacji e-teatru
http://www.e-teatr.pl/pl/realizacje/27380,szczegoly.html
AUTORKI
TEKSTY
SŁOWA KLUCZE
WYDARZENIA