WHENEVER THERE ARE PEOPLE TO DANCE,
|
WHENEVER THERE ARE PEOPLE TO DANCE, UNTIL THAN WE'RE GONNA to spektakl-podróż, spektakl-przygoda, spektakl-misja science-fiction. TERAZ POLIŻ i BLAUE FRAU zabiera widzów do Utopii - międzynarodowej, wielojęzycznej, futurystycznej wizji idealnego świata, gdzie wszystkie problemy zostały już rozwiązane, gdzie nie ma nierówności, przemocy i lęku, gdzie wszystko jest możliwe, a marzenia są po prostu planami na przyszłość.
To pozytywny program pokojowej rewolucji, którą napędzają pytania: Czy utopia jest miejscem, czasem czy procesem? Czy zmiana jest możliwa? Gdyby coś dla nas nieosiągalnego nagle okazało się osiągalne, to kim byśmy byli? Spektakl miesza tradycje i języki (polski, szwedzki, angielski) tradycje, egoistyczne i wspólne, prywatne i społeczne. Jest jak dziecięca gra, której reguły mogą się zmieniać, ponieważ najważniejszą zasadą jest nieskrępowana wyobraźnia. Tytuł WHENEVER THERE ARE PEOPLE TO DANCE, UNTIL THAN WE'RE GONNA jest właściwie nieprzetłumaczalny ani na język polski, ani na szwedzki, ze względu na to, że w języku angielski również nie jest zrozumiały, ponieważ zawiera różnego rodzaju błędy. Taki tytuł nie powinien istnieć - podobnie jak utopia. A jednak staramy się ją odnaleźć, nazwać, dążyć do niej - i te wysiłki są ważniejsze niż błędy popełniane po drodze. W idealnym świecie można popełniać błędy. Przyzwyczailiśmy się myśleć, że społeczeństwo, drużynę, grupę roboczą trzeba “urządzić” budując hierarchiczne struktury władzy lub choćby w oparciu o autorytet, czy charyzmę pojedynczego lidera. Przyzwyczailiśmy się myśleć, że role aktorów, reżysera, widza są w teatrze zdefiniowane i że to jedyna możliwa struktura. Przyzwyczailiśmy się myśleć, że bez struktury praca i decyzje są niemożliwe, że prędzej czy później zapanuje chaos i że konieczny jest „kapitan statku”. A jeśli można inaczej? Cały proces pracy był próbą zbudowania niehierarchicznego modelu współpracy - próbą, jak się okazało, zakończoną sukcesem. Tak właśnie powstał ten spektakl - bez struktur władzy, bez hierarchii, bez „kapitana statku”. |
Obsada: Sonja Ahlfors, Dorota Glac, Marta Jalowska, Ula Kijak, Adrianna Kornecka, Emanuela Osowska, Joanna Wingren
Scenariusz i reżyseria - TERAZ POLIŻ & BLAUE FRAU
Scenografia i kostiumy - Gabrielle Vaara i TERAZ POLIŻ & BLAUE FRAU
Projekt plakatu - Johan Isaksson
Współpraca scenograficzna podczas tournee - Dominika Skaza
Czas trwania - 2 godz.
Scenariusz i reżyseria - TERAZ POLIŻ & BLAUE FRAU
Scenografia i kostiumy - Gabrielle Vaara i TERAZ POLIŻ & BLAUE FRAU
Projekt plakatu - Johan Isaksson
Współpraca scenograficzna podczas tournee - Dominika Skaza
Czas trwania - 2 godz.
PREMIERA FIŃSKA - 22.11.2014, Pop Up Art House, Scena Diany, Helsinki
PREMIERA POLSKA - 20.02.2015, Klub Karuzela Bemowskiego Centrum Kultury, Warszawa
PREMIERA POLSKA - 20.02.2015, Klub Karuzela Bemowskiego Centrum Kultury, Warszawa
Specjalne podziękowania dla tych, którzy pomogli nam w procesie naszej pracy przeprowadzając dla nas i z nami warsztaty, wykłady, dyskusje: Carl Knif, Tiina Rosenberg, Annika Tudeer, prof. Monika Płatek, Milena Trzcińska & Łukasz Stępnik, Łukasz Wójcicki, Mateusz Szymanówka.
Premiera polska została zorganizowana dzięki wsparciu finansowemu widzów uzyskanemu w ramach kampanii crowdfundingowej na platformie Polak Potrafi.
Premiera polska została zorganizowana dzięki wsparciu finansowemu widzów uzyskanemu w ramach kampanii crowdfundingowej na platformie Polak Potrafi.
fot. Frank A. Unger
2016
Vårscenefest / Tromsø (Norwegia)
Gothenburg Fringe Festival / Gothenburg (Szwecja)
FestiBorg Theatre Festival / Sarpsborg (Norwegia)
2017
Turteatern / Sztokholm (Szwecja)
Vårscenefest / Tromsø (Norwegia)
Gothenburg Fringe Festival / Gothenburg (Szwecja)
FestiBorg Theatre Festival / Sarpsborg (Norwegia)
2017
Turteatern / Sztokholm (Szwecja)
2016
BEST OF FRINGE Gothenburg Fringe Festival - Przełamujący granice. Znoszący podziały płciowe. Wzmacniający. („Boundary breaking. Gender bending. Empowering”)
MOST MESMERIZING Gothenburg Fringe Festival za zanurzanie publiczności w absolucie, w którym rzeczywistość zewnętrzna zatrzymuje się, choć jest nieustannie obecna („For immersing the audience in a total environment where outside reality stops yet is constantly present”)
BEST OF FRINGE Gothenburg Fringe Festival - Przełamujący granice. Znoszący podziały płciowe. Wzmacniający. („Boundary breaking. Gender bending. Empowering”)
MOST MESMERIZING Gothenburg Fringe Festival za zanurzanie publiczności w absolucie, w którym rzeczywistość zewnętrzna zatrzymuje się, choć jest nieustannie obecna („For immersing the audience in a total environment where outside reality stops yet is constantly present”)
DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM, KTÓRZY WSPARLI NAS W RAMACH KAMPANII CROWDFUNDINGOWEJ:
Kinga Kozbuch, Monika Raj, Paweł Stelmach, Agata Śleszycka, Klaudia Lewczuk, Klaudiusz Kaufmann, Alicja Brudło, Marcin Tyrol, Ewa Horszczaruk, Wojtek Faruga, Magdalena Daszkiewicz, Tomasz Kaczmarczyk, David Andriyan, Emilia Kobylińska, Jagoda Wiechec, Ola Knedler, Zuzanna Bućko, Eliza Rudzinska, Ludmila Laskowska-Pańków, Adrian Rzetelski, Paweł Kos, Edward Porembny, Marcin Polak, Łukasz Ignasiński, Jacek Łagowski, Bogna Warszawa, Magda Karel, Dominika Żuchowska, Kamil Niedziałek, Tamara Allina, Anna R. Burzynska, Honorata Ogórek, Justyna Sotomska, Aleksandra Bednarz, Przemek Kamiński, Anna Fąfara, Natalia Szelachowska, Kora Gałązka, Robert Osowski, Marta Samulska, Marta Miłoszewska, Jakub Kabus, Magda Wierzejska, Natalia Rumianowska, Robert Zawadzki, Marcin Demurat, Dominika Ogrodnik, Kasia Łukasiewicz, Anna Tenenbaum, Mariusz Kamiński, Piotr Onopa, Agata Adamiecka, Tomasz Ostrowski, Dorota Kryszkowska, Hanna Zakrzewska, Filip Jalowski, Mirka Jalowska, Adam Błaszczyk, Łukasz Czapski, Agnieszka Rataj, Joanna Drozda, Magdalena Malińska, Marta Keil, Janusz Lewoń, Rafał Kosowski, Jasiek Aleksandrowicz-Krasko, Kasia Syty, Dominika Skaza, Jaromir Wroniszewski, Agata Chałupnik, Alicja Kosakowska, Anna Kijak, Małgorzata Radkowska, Anna Grycewicz, Robert Łuczak, Jacek Ciepliński, Klaudia Brzezińska, Mariusz Karpowicz, Katarzyna Koślacz, Joanna Siercha, Piotr Dąbrowski, Zygmunt Miłoszewski, Olek Janiszewski, Michał Morawski, Grzegorz Reske, Krzysztof Chlebicki, Anna Jaszuńska, Marcin Wiśnios, Tomek Andrzejewski, Bogusław Kijak, Tomasz Krawczyk, Wojciech Adamczyk, Sylwia Domańska, Ireneusz Steć, Emil Madelski, Stefan Wrocławski, Przemo Tabernacki, Agnieszka Kijak, Wojciech Kijak, Andrzej Szubski, Agata Simińska, Andrzej Grabczyk, Blanka Hasterok, Dorota Nasiorowska, Magdalena Klukaczyńska, Filip Zagórski, Jagoda Valkov, Jan Sobijanek, Magda Buczak, Magdalena Skomorowska, Magdalena Zamorska, Monika Rozalska, Paulina Czapska, Wiesław Roman Thesing, Joanna Bereda, Marta Aksztin, Helena Świegocka, Iwona Wyszogrodzka, Milena Trzcińska, Marta Suzin, Marta Burczyk, Mariusz Adamski, Sebastian Świąder, Patryk Szpyrka, Mateusz Szymanówka, Marta Malikowska, Witold Mrozek, Jaś Kapela, Tomasz Mycan, Marta Listwan, Karolina Maciejaszek, Marta Kozarzewska, Malina Chojecka, Jan Czapliński, Ida Abramowicz, Aleksandra Panisko, Ania Kawalec, Anna Wilczyńska, Dorota Mościbrodzka, Joanna Erbel, Justyna Kruszewska, Katarzyna Kaczmarek, Łucja Iwanczewska, Łukasz Gosławski, Maciej Wizner, Małgorzata Ignatowska, Marcin Łazęcki, Piotr Wawer jr
|
|