BÓG – pierwsze czytanie performatywne z cyklu BÓG HONOR OJCZYZNA | REKONSTRUKCJA
Serię „BÓG HONOR OJCZYZNA | REKONSTRUKCJA” przygotowaną przez TERAZ POLIŻ rozpocznie czytanie performatywne „Bóg” we wtorek 4 sierpnia 2020 o godzinie 18.00, w warszawskiej siedzibie Krytyki Politycznej przy ul. Jasnej 10.
Zespół TERAZ POLIŻ w serii trzech czytań realizowanych za pomocą wybranych form artystycznych przygląda się osławionej triadzie, bazując na współczesnych adaptacjach klasycznych tekstów napisanych przez kobiety.
„Zależy nam na uwzględnieniu możliwie szerokiej perspektywy, która dałaby obraz współczesnego społeczeństwa i zadała kluczowe pytania wobec tych trzech filarów, które tak często powracają do nas zarówno w poważnej debacie politycznej, dziełach literackich, jak i popkulturze” – mówią Kamila Worobiej, Marta Jalowska i Dorota Glac, które stanowią aktualnie filary TERAZ POLIŻ.
Po raz pierwszy TERAZ POLIŻ zajęło się tą tematyką już w 2011 roku, kiedy zrealizowało trzy czytania pod tytułem BHO, w których skonfrontować widzów i widzki z definicjami „Boga”, „honoru” i „ojczyzny”. Dzisiaj wracają do nich, bo sytuacja w Polsce i Europie zmieniła się diametralnie i widzą potrzebę zastanowienia się po raz kolejny, co znaczą dzisiaj te pojęcia.
BÓG to pierwsza definicja, z którą zmierzy się po raz kolejny TERAZ POLIŻ. W czytaniu performatywnym, wspólnie z Aleksandrą Jakubczak, Zuzanną Bojdą i Bartoszem Dziadoszem połączą religijną poezję Ewy Szelburg-Zarembiny z przyrodniczymi tekstami Simony Kossak i Elizy Orzeszkowej. Aktorki zmierzą się z pytaniami, czy religia mogłaby nas na nowo oswoić z przyrodą? Czy za pomocą wiary możemy budować miłość do świata i pewność siebie? Czy nasze modlitwy mają być związane tylko z pokutą i strachem? Czego o duchowości mogą nauczyć nas rośliny?
Mało znany zbiór poezji Matka i Syn Ewy Szelburg-Zarembiny to monolog Matki Boskiej - od momentu poczęcia do chwili śmierci jej Syna, Chrystusa. W pierwszej części tekstu bohaterka wyrzuca Bogu, że ofiarowała wszystko, co miała, aby ostatecznie patrzeć na bolesną i niesprawiedliwą śmierć swojego dziecka. Twórcy i twórczynie zainspirowane tym wątkiem pomyślały o Ziemi, jako uosobionej matce, która ma dosyć poświęcania swoich owoców, niszczenia plonów, która postanawia przerwać toksyczny cykl eksploatacji. Zestawienie poetyckich tekstów z zielnikami Kossak i Orzeszkowej, na pozór nieoczywiste, otwiera kontekst zapomnianej słowiańskiej herstorii.
„Obserwujemy potrzebę powrotu do religii, która nas nie ukrzyżuje, ale dzięki rytualności stworzy bezpieczną wspólnotę i nauczy nas czułości wobec samych siebie. Filozofia feministyczna to dzisiaj między innymi narracja ekologiczna, przypominając po pierwsze o tym, że nie będzie wolności dla nikogo, jeśli człowiek pozbawi się miejsca do życia i naturalnych zasobów. Również dewiza Bóg Honor Ojczyzna w swojej tradycji niesie za sobą obowiązek dbałości, troski i ochrony przyrody” – mówi reżyserka czytania, Aleksandra Jakubczak.
Reżyseria: Aleksandra Jakubczak Dramaturgia: Zuzanna Bojda Muzyka: Bartosz Dziadosz (Pleq) Kostiumy i scenografia: Hanka Podraza Produkcja: Grzegorz Tomczewski
Obsada: Dorota Glac, Marta Jalowska, Kamila Worobiej